Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Elever velger PC-moro framfor undervisning

Mange norske ungdommer velger bort lærerens undervisning og fyller isteden skolehverdagen med PC-underholdning.

DIGITAL SKOLE: Flere og flere bruker datamaskin på skolen. Dette bildet er fra Flesberg skole, og er ikke relatert til denne spesifikke saken.
Foto: Lise Åserud / SCANPIX
DIGITAL SKOLE: Flere og flere bruker datamaskin på skolen. Dette bildet er fra Flesberg skole, og er ikke relatert til denne spesifikke saken. Foto: Lise Åserud / SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det går fram av en studie som er gjort ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

Ifølge Dagsavisen er det regelen heller enn unntaket at elevene i videregående skole har PC-en foran seg på pulten mens læreren driver fellesundervisning. Elevene bestemmer selv hvordan og når PC-en skal brukes, og har full frihet til å gjøre andre ting mens læreren underviser, blant annet lesing av nettaviser, blogger, Facebook og nettspill.

Ifølge undersøkelsen ser elevene ofte på undervisningen som overflødig. De mener de ikke trenger å følge med i timen, fordi de vet at de kan finne lærerens undervisningsopplegg, for eksempel som en Power Point-presentasjon, på skolens digitale plattform senere.

- Istedenfor å følge med velger elevene ofte heller å lære seg det de må rett før en prøve eller sjekke hva som står i lærerens presentasjon når de skal løse en konkret oppgave, sier forsker Marte Blikstad-Balas til avisen.

Hun forteller at det varierer fra lærer til lærer om elevenes PC-bruk blir stanset, men hun konstaterer i sitt materiale at elevene stort sett bestemmer selv hva de vil bruke tida på.

- Det hender ofte at hele skoletiden går med til spill, forteller hun og understreker at elevene likevel klarer seg bra.

Hun mener PC-en ofte ikke integreres i undervisningen. Dersom den ikke inngår i læringsaktiviteter med et klart læringsformål, bør den heller ligge lukket i sekken, sier forskeren.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media