Elsker Clinton, hater Bush

Norsk presse er gjennomsyret av Bush-hatere og Clinton-elskere. Det i seg selv er ikke et problem, problemet oppstår når følelser og meninger styrer hva nordmenn flest får vite om verden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det er nærmest tatt for gitt at Hillary Clinton blir demokratenes presidentkandidat til neste års valg. Valgkampen hennes har så langt blitt beskrevet som prikkfri av norske valgforskere og journalister.

Etter USA-ekspert og seniorforsker Svein Melby skrev en analyse om Hillarys mulige hinder i å vinne nominasjonen, skrev Dagbladet forrige uke at en katt kunne knuse drømmen hennes. Fru Clinton hadde visst forlatt kjæledyret Socks etter sitt opphold i Det hvite hus og opprørt fanklubben til katten. Det kan virke som dette er en spøk, men det er faktisk norsk pressedekning av det kommende amerikanske presidentvalget.

Journalister og redaktører i norske mediehus liker å hevde at de er objektive og upartiske, til og med når det gjelder amerikansk politikk. Et par uker tilbake ble de alle tatt med buksene nede når de ukritisk gjengav en feilaktig artikkel fra Reuters via NTB som mente Bush hadde erklært at Nelson Mandela var død. Aftenposten trakk tilbake sin artikkel, og det ble debatt på NRK P2 Kulturnytt om norske medier er upartiske når det gjelder Bush. En ting er å mislike Bush og være for kritisk mot den amerikanske presidenten, men en helt annen er å være ukritisk til en kvinne som muligens kan ta hans plass.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer