MÅ HEVES: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) har deltatt på klimamøte i Berlin. Har forteller at det er bred enighet om at de nasjonale målene må heves. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
MÅ HEVES: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) har deltatt på klimamøte i Berlin. Har forteller at det er bred enighet om at de nasjonale målene må heves. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB ScanpixVis mer

Klima

Elvestuens klima-erkjennelse:
- Vi er langt unna målene

Ambisjonene må økes slik at målene som er satt kan nås.

2018 er et svært viktig år for internasjonal klimapolitikk. Forrige uke slo en FN-rapport fast at global oppvarming er på vei til å overstige målet satt i Parisavtalen innen 2040.

KLIMA: Tysklands forbundskansler Angela Merkel taler under Petersberg klimadialog i Berlin. Foto: AFP / POOL / Markus Schreiber
KLIMA: Tysklands forbundskansler Angela Merkel taler under Petersberg klimadialog i Berlin. Foto: AFP / POOL / Markus Schreiber Vis mer

Mandag og tirsdag tok et viktig klimamøte sted i Berlin. Petersberg klimadialog er en rekke årlige internasjonale konferanser i forkant av de årlige klimakonferansene arrangert av FN.

Med Angela Merkel som vert, har klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) i sitt første internasjonale klimamøte møtt en rekke ministere og diskutert framdriften i Parisavtalen.

Parisavtalen

Parisavtalen skal sørge for en nedgang i klimagassutslipp med mål om holde den globale oppvarmingen under to grader og prøve å begrense temperaturøkningen til 1,5 grader.

Utkastet av FN-rapporten, som nyhetsbyrået Reuters fikk tilgang til i begynnelsen av juni, skal ikke publiseres før i oktober. Den ferdige rapporten vil bli den viktigste vitenskapelige guiden for bekjempelse av klimaendringer.

«Hvis utslippene fortsetter i sin nåværende takt, vil menneskeskapt oppvarming overstige 1,5 grader rundt 2040,» heter det i utkastet.

- Vi er langt unna målene og begynner å nærme oss temperaturøkning på 1,5 grader, bekrefter Elvestuen overfor Dagbladet.

Nasjonale mål må heves

Han understreker alvoret i situasjonen og forteller at det er bred enighet om at de nasjonale målene må heves.

I BERLIN: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V). Foto: Jon Berg / Klima- og miljødepartementet
I BERLIN: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V). Foto: Jon Berg / Klima- og miljødepartementet Vis mer

- Regelverket for gjennomføringen av avtalen må på plass nå i høst. Det er helt avgjørende at vi får et regelverk som gjelder for alle og er likt for alle, selv om ulike land må utvikle seg over tid, forteller Elvestuen.

Parisavtalen er en «nedenfra og opp»-enighet, altså setter hvert land sine egne mål. Nettopp derfor mener Elvestuen at et regelverk vil være viktig.

- Vi er avhengig av at land øker sine ambisjoner nok, slik at vi kan nå målene som er satt. Dette vil igjen motivere lokale myndigheter, organisasjoner og næringsliv slik at det blir en full mobilisering for å få til det store skriftet vi er nødt til å klare.

Elbiler og regnskogssatsing

Videre forteller Elvestuen om Talanoa-dialogen, en global prosess for å mobilisere slik at landene hever ambisjonene på de målene som skal leveres inn i 2020.

- Det er viktig at Norge også gjør, sier han.

Det er mer enn nok bevis på klimaendringene, sier ministeren og forteller at under møtet i Berlin møtte han ministeren fra Marshalløyene, som hadde med bilder av hva havstigningen kan innebære for befolkningen der.

Bildene viser at dersom vi ikke gjør mer enn det som ligger på bordet i dag, vil havnivåstigning gjøre øygruppen ubeboelig.

- Selv var jeg på besøk i en klimapark ved Galdhøpiggen søndag, hvor istunnelen Juvfonne befinner seg. Der kan du gå under sju tusen år gammel is, men rundt tre tusen år har smeltet bort i løpet av de siste ti åra, sier han.

I Talanoa-dialogen skal vises fram eksempler på hva som kan gjøres.

- Vårt eksempel med elbiler blir lagt merke til. Det blir også regnskogsatsingen som vi deltar i, hvor Norge er den største aktøren.

- Vi har områder hvor vi går foran. Det blir lagt merke til og andre tar det med seg i utvikling av politikk, legger han til.

Tyskland når ikke opp

MÅLET: Miljøminister Svenja Schulze sier det smerter henne å erkjenne at Tyskland ikke når klimamålet for 2020. Foto: AP/NTB scanpix
MÅLET: Miljøminister Svenja Schulze sier det smerter henne å erkjenne at Tyskland ikke når klimamålet for 2020. Foto: AP/NTB scanpix Vis mer

Regjeringen i Tyskland erkjente i går at landet trolig ikke vil nå målet om 40 prosents kutt i klimautslippene innen 2020.

- Det smerter meg å måtte fortelle dere at vi vil bomme på målene vi satte for 2020, sa miljøminister Svenja Schulze under et klimamøtet mandag.

Målsettingen innebar et utslippskutt på 40 prosent sammenliknet med nivået i 1990. I stedet ligger det nå an til at kuttet vil bli på 32 prosent. Dermed må innsatsen trappes opp hvis landet skal nå målet om 55 prosents kutt i 2030.

Sterke tiltak i Norge

I Norge har ikke klimautslippene sunket i det hele tatt sammenliknet med nivået i 1990. I stedet har de steget tre prosent. Store utslippskutt i industrien er blitt «spist opp» av en enda større utslippsvekst i oljenæringen.

- Vi følger opp og gjennomfører de forpliktelsene vi har etter Kyotoprotokollen, sier Elvestuen.

Dette er en internasjonal avtale om klimapolitikk. Parisavtalen erstattet Kyotoprotokollen. En viktig forskjell på de to er at Kyotoprotokollen hadde bindende utslippsmål for Norge, mens Parisavtalen ikke har det.

- Fordelen i Norge er at vi har et kraftsystem basert på vannkraft. Vi ligger godt an på transport, både med elbiler og skipsfart, men det tar tid før dette gjør at bruken av fossilt drivstoff går ned, sier Elvestuen.

Han forteller at Norge har satt i gang sterke tiltak, med mål om fossilfritt kollektivtransport innen 2025 og forbud mot fyringsolje fra 2020. Fordelene av å kjøre elbil vil forsterke seg over tid, og det skal være en halvering av utslippet av klimagasser fra veitrafikken i 2030, fortsetter han.

- Det er mange tiltak som vil forsterkes framover. Så må vi få det opp i et stort nok volum, slik at bruken av fossile energikilder også går ned, sier Elvestuen.