Elvis - den ubrukelige skjønnhetens misjonær

STOCKHOLM (Dagbladet): «All This Useless Beauty» er den breddfulle og ironiske tittelen på Elvis Costellos nye plate. Og hva skal vi nå egentlig med «all denne ubrukelige skjønnheten» som også kalles musikk?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et møte med Costello er svar nok i seg selv. Rockens mest punktlige mann er fremdeles en av musikkplanetens mest kreative ildsjeler.

Gjennom sine 20 år som plateartist har han skrevet langt over 400 sanger. Av det har en drøy håndfull blitt donert til trengende medartister. På «All This Useless Beauty» krever han fire av dem tilbake.

- Bortsett fra fire sanger som er innspilt av andre artister, er materialet på plata nytt. Det vil si nytt for dere. For meg er sangene gamle kjente, ler Elvis når vi møter ham i Stockholm.

Elegant i dress

Som alltid er Elvis dresskledd inntil det elegant avslappede. Hans ivrigseriøse framtoning og managermessige påminnelser om at vi må passe klokka er ikke bare nykker fra en eksentrisk popmusiker. Det er et utslag av et finpusset maskineri som bruker all sin tid på å uttrykke musikk gjennom ord, lidenskap og lydbilder.

- Spørsmålet er om du velger å være celebritet eller musiker. Du kan ikke være begge deler.

Og velger du musikken, vil du ikke alltid nå fram til den vanlige platekjøperen som ofte bare har et overflatisk forhold til musikk. Derfor tror mange at jeg har pensjonert meg og trukket meg helt tilbake. Det har hendt at jeg har hoppet ut av en taxi i London og noen har stoppet meg og spurt: «Hva gjør du nå om dagen?» «Jo takk,» svarer jeg da, og sier som sant er: «Jeg har akkurat solgt ut Madison Square Garden, New York».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spennvidde

Med «All This Useless Beauty» er han igjen sammen med sin gamle gruppe The Attractions, og med tanke på Costellos mange samarbeidsprosjekter virker plata å være tuftet på ren overskuddskapasitet.

- To av sangene er innspilt tidligere av June Tabor. «The Other End Of The Telescope» ble skrevet for Aimee Mann, og «You Bowed Down» ble skrevet for Roger McQuinn. Dessuten er låta «Shallow Grave» skrevet sammen med Paul McCartney, og en annen er skrevet for Johnny Cash, forteller Costello.

- Jeg ville kreere en stemning ved å «framkalle» sanger som er blitt skrevet i løpet av mange år, til forskjellige anledninger.

Sangenes egenart er forsøkt framhevet gjennom arrangementene som igjen viser spennvidden i The Attractions. At også The Brodsky Quartet er med på deler av plata, skaper en bru over til alt det andre jeg gjør, det som folk ser på som sære sideprosjekt. Men dette «sære» er en del av helheten i min kunst, og «All This Useless Beauty» er et dokument over mitt virke som komponist og artist.

Seks nye plater i hodet

«Alt dette andre».

Et viktig stikkord i forståelsen av Elvis Costellos artistiske og personlige liv. Ved flere anledninger har resultatet av eksperimenteringstrang og nærmest musikkvitenskapelig fusjonering skapt platedokumentasjon av høy kvalitet. Særlig er plata «The Juliet Letter» med Costello og Brodsky-kvartetten et glimrende om enn ikke lett tilgjengelig bevis på hans toneflørt.

- Folk spør meg stadig: «Hvorfor gjør du alt dette andre?» Svaret er at jeg ikke vet hva jeg kan best.

Da jeg begynte, visste jeg ikke om jeg ville overleve i fem minutter engang. Jeg har vært her i 20 år, men jeg vet også at det har vært svarte øyeblikk opp gjennom årene som nesten har tvunget meg til å slutte. Faktisk har dette forekommet også det siste året, innrømmer Costello.

Nå har han imidlertid konkrete ideer og skisser til hele seks plater i hodet.

Dagbladet har anmeldt en ny CD fra Elvis Costello & The Attractions.