Eminent markedsføring

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stakkars Eminem som ble lagt inn på rehabiliteringssenter nå som han var klar med sitt etterlengtede comeback. Jeg har informasjonen fra rapperen selv, han la ut bilde av seg selv foran senteret på sin Twitter-side. «Marshall sjekker inn på Popsomp Hills» sto det. Ikke rart egentlig, fra åpningsordene «Don’t do drugs» på gjennombruddsalbumet «The Slim Shady LP» i 1999 til misbruket av sovepiller som fikk ham til å legge opp i 2005, dop har alltid vært et tema for den talentfulle lavkastegutten.

Hva var det jeg sa? Popsomp Hills? Pop Some Pills? Hva slags senter for kurering av avhengighet kaller seg det? Hjemmesiden til senteret ser tilsynelatende ok ut, her er linker til andre hjelpesentraler, troverdige doktorer og kurerte pasienter som anbefaler behandlingen. Jeg googler en av dem, Ryan Stoner. Han startet en blogg i april 2009, og har skrevet ett innlegg. Det er nyheten om at Eminem har laget en ny sang og er lagt inn på rehab. Slagordet til senteret er «We Remade You». Eminems nye singel heter «We Made you» (der han synger: «Rehab never looked so good, I can’t wait, I’m going back»).

Det tok ikke lang tid før fansen gjennomskuet opplegget som viral markedsføring. Nå konkurrerer de om å finne ut hva slags overraskelser Eminem har gjemt i sitt fiktive rehabiliteringssenter. Ringer du telefonnummeret på siden, kan du for eksempel, etter tre minutter, bli satt over til en pasient ved navn Ken Kaniff, en fiktiv karakter fra Eminem-universet. Fansen har nok å henge fingrene i. Uka etter «innleggelsen» skriver Eminem på Twitter: «De trodde de kunne kurere meg» og linker til en video som der han løper gjennom en skog. Nå er ikke filmen tilgjengelig lenger, det gjelder å henge med! 2. mai skriver han: «Klokka er 3 AM, her kommer jeg og du burde løpe». Den nye sangen til Eminem heter, sjokk, «3.AM» Dagen etter gis detektivene et pusterom: «Her er et Iphone-spill som passer den nye plata mi».

Når en karriere som resulterte i kunstnerisk anerkjennelse, kommersiell suksess, appell blant hvite barn på yrkesfag, anerkjennelse hos mørke hiphop-kollegaer og 75 millioner solgte plater skal gjenopplives, overlates ingenting til tilfeldighetene. Mystikken rundt utgivelsen er ikke bare PR: På spørsmål fra radiokanalen Shade45 om hvorfor man blir avspist med mystiske rehabiliteringssenter og filmsnutter svarer Eminem at «Vi er ekstremt forsiktige. Jeg har CD-en med meg, og jeg er den eneste». De har lært. Da låten «Crack A Bottle» lekket på nett, beskrev den framtidsrettede nettbrukeren det som «å bli oppdaget før Spidermandrakten var skikkelig på».

Om alt styret gir økonomiske resultater får vi ikke vite før Eminem sin nye plate kommer ut neste mandag, men han har uansett klart mesterstykket å få plata si diskutert på nett – uten at den er tilgjengelig for ulovlig nedlasting. Og en ting er sikkert: Eminem-fansen har festligere dager enn tilhengerne til Paperboys som måtte se frontfigur Vinni presentere comebacket sitt på «Det store Korslaget» på TV2.