SJØFUGLER: Bård Bergfald postet dette bildet av to vannscootere i helga.&nbsp;<span style="background-color: inherit;">«En ærfugl med to unger svømte her for sekunder siden. Ungene klarte ikke å komme seg unna bøllene, skriver han til bildet». Foto: Bård Bergfald</span>
SJØFUGLER: Bård Bergfald postet dette bildet av to vannscootere i helga. «En ærfugl med to unger svømte her for sekunder siden. Ungene klarte ikke å komme seg unna bøllene, skriver han til bildet». Foto: Bård BergfaldVis mer

Nye vannscooter-regler

«En ærfugl med to unger svømte her for sekunder siden»
- Regjeringen ville gjøre det enklere for vannscooter-førere. Nå skjer det motsatte

Norsk Friluftsliv mener de nye reglene for vannscooter-ferdsel ble innført for raskt.

(Dagbladet): Den 18. mai vedtok regjeringen å sidestille reglene for bruk av vannscootere med andre fritidsfartøy. Det vil si at vannscootere nå kan benyttes 50 meter fra badesteder, så lenge fører følger femknopsgrensa.

- Det er kritikkverdig at regjeringen opphever forskriften med umiddelbar virkning, uten å gi kommunene tid til å få på plass et lokalt regelverk først, sier fagsjef samfunnskontakt i Norsk Friluftsliv, Siri Meland.

- Motsatt effekt

Med de nye reglene blir det opp til hver enkelt kommune å lage lokale forskrifter, som regulerer bruken av vannscooter. Meland mener kommunene ikke har fått noen muligheter til å forberede eller utforme dette.

KRITISK: Fagsjef samfunnskontakt i Norsk Friluftsliv, Siri Meland er kritisk til at reglene for vannscooter nå sidestilles med fritidsbåter. Foto: Joe Urrutia
KRITISK: Fagsjef samfunnskontakt i Norsk Friluftsliv, Siri Meland er kritisk til at reglene for vannscooter nå sidestilles med fritidsbåter. Foto: Joe Urrutia Vis mer

- Regjeringen endret reglene med umiddelbar virkning, men for at kommunene skulle kunne lage sine egne forskrifter, så måtte det være noen verktøy på plass, som veiledere og skjemaer. De var ikke på plass, og er ennå ikke på plass, og det er svært kritikkverdig, sier Meland til Dagbladet.

Hun sier at en av grunnene til at regjeringen ønsket å oppheve vannscooterforskriften, var for å gjøre regelverket enklere for vannscooterførerne.

- Med opphevingen får man det motsatte, mener Meland.

- Med kommunenes mulighet til å regulere selv, vil vannscooter-førerne nå måtte sette seg inn i lokale forskrifter i hver kommune – og må nå forholde seg til hvor kommunegrensene går til vanns, sier hun.

- Mer støy og høyere fart

Hun mener i tillegg det er flere andre ulemper knyttet til at kommunen nå kan innføre egne lokale forskrifter.

- Tidligere var regelverket mye enklere - man måtte kjøre i sakte fart ut til 400 meter, og der kunne man holde på som man selv ville. Nå risikerer vi at vi får et lappeteppe av lokale regler, sier hun - og forteller at det er enda flere grunner til at Norsk Friluftsliv ikke jubler over vannscooter-endringene.

- Vi mener at det å liberalisere regelverket vil føre til mer støy og høyere fart nær land, som vil gå utover de myke trafikantene i vannet, blant annet de som ror, padler og bader - og også de som er på land, som søker sjøen som en rekreasjonsarena, sier Meland.

Hun fortsetter:

- Vannscootere er små, de kan ferdes på steder der det er grunt; for eksempel mellom holmer og skjær - og på steder der sjøfugler har hekke- og yngleområder. Forskning viser at det kan virke negativt på dyrelivet.

- Vet vil skje ulykker

Bård Bergfald hevder han var vitne til nettopp dette nå i helga. På Facebook har han postet et bilde av to scootere som befinner seg på sjøen i Larvik.

«En ærfugl med to unger svømte her for sekunder siden. Ungene klarte ikke å komme seg unna bøllene, skriver han til bildet».

Dette er noe som skjer hvert år, mener Meland i Norsk Friluftsliv.

- Det skjer særlig i perioder da sjøfuglene ikke kan fly, fordi de samles i flokk og skifter fjærdrakt, sier hun.

Hun tror også at mennesker vil bli skadet i forbindelse med nye regler:

- Liberaliseringen gjør sjøen til en motorsportarena. Man sitter i en farkost som kan kjøre 130 kilometer i timen, som man kan kjøre fra man er 16 år gammel - og som det i tillegg lov å kjøre med 0,8 i promille. Det gjør både førerne og andre på sjøen mer sårbare. Jeg vet det kommer til å skje ulykker, sier hun.

FRYKTER ULYKKER: Norsk Friluftsliv ser for seg mange konfrontasjoner som dette når regjeringen liberaliserer regelverket for bruk av vannscootere. Foto: Norsk Friluftsliv
FRYKTER ULYKKER: Norsk Friluftsliv ser for seg mange konfrontasjoner som dette når regjeringen liberaliserer regelverket for bruk av vannscootere. Foto: Norsk Friluftsliv Vis mer

- Mottatt klager tidligere

Leder for politiet i Vestfold, Øystein Holt sier at de foreløpig i sommer ikke har hatt noen saker knyttet til vannscootere.

- Vi har ingen hendelser knyttet til vannscootere, og har heller ikke fått noen klager på bruken av dem. Men det er fortsatt tidlig i sesongen, båtsesongen i Vestfold starter for de mindre båtene i juni, sier Holt til Dagbladet.

Han tror den største utfordringen ved de nye reglene er at mange vil oppleve at vannscooterne fører til støy.

- Det har vært tema tidligere, og det vil sikkert være beboere som også i år synes de bråker mye, sier Holt.

- I tillegg har vi tidligere mottatt klager på at enkelte har kjørt scootere nærme land og/eller fort. Dette er jo nå tillatt, men alle må forholde seg til reglene.

Flest mot

Det kom høringssvar fra totalt 73 kommuner i forbindelse med høring av forslaget om opphevingen av vannscooterforskriften, hvor fristen gikk ut 23. mars.

Av disse svarte 52 kommuner at de var kritiske til eller mot oppheving av forskriften, mens de resterende var for oppheving. Noen av de 21 kommunene som var for oppheving understreket imidlertid at de ville innføre lokal forskrift dersom regjeringen bestemte å oppheve den nasjonale.

Det kom også høringssvar fra 22 privatpersoner. Av disse framgår det at seks personer støtter forslaget. Noen av høringssvarene er underskrevet av fler enn én person - totalt 65 har skrevet under på at de er imot oppheving av regelverket.

- Feil med forskjellsbehandling

Noen av dem som ønsker opphevingen av forskriften velkommen, skriver følgende:

«Jeg mener at vannscootere bør få kjøre på lik linje med fritidsbåter. Det er mange fritidsbåter som kan kjøre i høy fart, så det er ikke noe forskjell på det. Det er holdninger og felles regler som må jobbes med som tidligere.»

«Dette er et bra tiltak. Det vil da kunne bli lettere å bruke scooteren fullt ut til turkjøring som den er veldig fin til. I dag er det begrenset så mye at all kjøring foregår i ring ett sted og kan fort irritere noen. Jeg har også stor turbåt og kan ikke si at vannscooter er noe plagsomt. Og det å gjøre forskjellsbehandling av kjøretøy på den måten det gjøres i dag er ikke riktig. Finnes flere åtte-ti fots gummibåter med samme motor og vanjett som blir det samme som vannscooter. Ønsker nye regler velkommen :)».

Også Norsk vannscooterforbund er positive til opphevingen, men understreker at de ikke ønsker at «det skal kjøres vannscooter som kommer i konflikt med badende, kajakkpadlende, roere» og heller ikke at det skal belaste områder for rekreasjon og ro, men at «dette reguleres nettopp i småbåtloven».

- Urettferdig

Beate Eckhoff Dagestad er blant dem som sendte inn høringssvar for å protestere mot opphevelsen.

- Jeg var ikke en gang klar over at hvem som helst kunne sende inn høringssvar, men ble gjort oppmerksom på det i forbindelse med denne saken. Det er jo kjempeviktig for jeg har ennå ikke truffet ett menneske som synes at dette er en god endring av forskriften. Det hører man jo også av debatten i ettertid.

Dagestad bor i Stavanger og tilbringer ofte sommeren på familiehytta i Grimstad.

- Vi bruker skjærgården masse. For oss er det støy, sikkerhet, natur og fugleliv de viktigste argumentene imot. I tillegg mener jeg at det er en kvalitativ forskjell mellom småbåt og vannscooter, så hvorfor skal det likestilles? Selvfølgelig kan man også bruke småbåt til lek, men båten er i utgangspunktet til for å frakte personer fra a til b, eller for å dra ut på fiske. Vannscooter er vel først og fremst laget for at man skal ha det moro. Jeg er ikke imot at folk skal ha det moro, men når mange må lide for at noen skal ha det gøy, blir det urettferdig.

- Strider mot stortingsmelding

Flere som er mot opphevingen av forskriften peker også på at regelendringen strider mot Friluftsmeldingen, med utgangspunkt i argumentasjon fra Erling Lae, styreleder i Norsk Friluftsliv.

I et debattinnlegg i Tønsbergs Blad i fjor sommer skrev han at dersom «regjeringen liberaliserer reglene for lek med vannscooter, gjør den det motsatte av hva den skriver i stortingsmeldingen».

- MINDRE KOMPLISERT: Statssekretær Lars Andreas Lunde (H) i Klima- og miljødepartementet mener det er et enklere regelverk som nå er innført for vannscooter-kjøring. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
- MINDRE KOMPLISERT: Statssekretær Lars Andreas Lunde (H) i Klima- og miljødepartementet mener det er et enklere regelverk som nå er innført for vannscooter-kjøring. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

«Båter, snøskutere og vannskutere i stor fart kan være en sikkerhetsrisiko for skigåere, padlende, roende og badende. Motorisert ferdsel er arealkrevende. Støy fra både motorkjøretøy, luftfartøy og motorfartøy høres over store avstander, særlig i åpent fjellterreng og på sjø/vann, og berører med det bruken av landskapet i store områder. I tillegg kan spor etter barmarkskjøretøy være synlige i flere tiår etter at kjøringen har opphørt, og redusere opplevelsen av landskapet tilsvarende lenge», står det i Friluftsmeldingen som ble tilrådet av klima- og miljødepartementet og videre godkjent i statsråd i mars 2016.

I meldingen blir det også skrevet at motoriserte kjøretøy for mange kan utgjøre en forstyrrelse av naturopplevelsen, uavhengig av støynivå.