En ærlig sak

Amerikanske markedsføringsfolk vil tenke nytt for å selge USA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SELV OM GEORGE W. BUSH

for halvannen uke siden presiserte at de smilende torturkameratene i Abu Grahib-fengselet «ikke representerer den amerikanske tankegangen», er det vrient for ham å overbevise alle om at det er sant. Den «amerikanske tankegangen», hvordan den nå er, virker stadig mer ugrei for store deler av verdens befolkning. Det kommer man ikke unna. Særlig ikke hvis man jobber i et stort, amerikansk selskap: Mens tidligere tiders antiamerikanisme bare i liten grad rammet tradisjonelle amerikanske merkevarer, har alarmen nå gått blant USAs markedsføringselite. De har sett tallene på veggen. Og de forteller at amerikanske leskedrikkprodusenter, soft-waregiganter og hamburgerkjeder mister grepet - fordi stadig flere synes «Made in USA» er noe som gir vond ettersmak i munnen i stedet for å være et friskt pust fra den frie verden.

Ifølge en undersøkelse foretatt av NOP World i 25 land, er Coca-Cola, McDonald's, Nike og Microsoft blant de amerikanske merkevarene som nå merker effekten av USA-skepsisen. Merkevarene blir ikke lenger forbundet med positive verdier. Det er, for eksempel, en nedgang i antall forbrukere som forbinder Coca-Cola med «ærlighet». Det er ikke snakk om noen massiv boikott, men snikende, ubehagelige tegn på fare, ifølge selskapet som har gjennomført undersøkelsen. I tillegg til Irak-krigen og kampen mot terror er WorldCom-skandalen og USAs manglende vilje til å signere Kyoto-avtalen nevnt som en årsak til antiamerikanismen. Noe må gjøres. Heldigvis har reklamebransjen allerede kommet til unnsetning.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer