Bru kollapset i Genova

- En apokalypisk scene

59 tiltalt etter brukatastrofen, hvor 43 døde.

VEIEN BLE BORTE: 43 mennesker døde da ei bru kollapset i Italia i 2018. Nå starter rettssaken. Video: NTB, AP. Reporter: Håvard T-L Knutsen Vis mer
Publisert

- Det var som om ei bombe hadde falt ned på brua ... en apokalyptisk scene, sier Davide Capello, tidligere serie A-spiller og overlevende etter brukatastrofen i Genova, til Euronews.

14. august 2018 var motorveibrua Morandi - en del av E80 - tett trafikkert. I kraftig regnvær kollapset plutselig 210 meter av brua og styrtet 45 meter. Den tok med seg mange kjøretøy, og smadret bygninger som lå under.

OVERLEVDE: Tidligere proffspiller Davide Capello overlevde katastrofen på utrolig vis. Foto: Brigitte Hagermann / AFP / NTB
OVERLEVDE: Tidligere proffspiller Davide Capello overlevde katastrofen på utrolig vis. Foto: Brigitte Hagermann / AFP / NTB Vis mer

Capello satt i sin Volkswagen Tiguan-SUV, som falt rett ned da veibanen bare forsvant. Utrolig nok kom han fra katastrofen nærmest uskadd, fordi bilen landet på store mengder vrakgods under. De eneste planene han har, er rygg- og skulderplager «som kommer tilbake nå og da».

- Skrikene fra under vrakgodset, fra folk som ropte om hjelp, de flattrykte bilene som fløt der, og likene vil sitte i minnet mitt for alltid, sier Federico Romeo, ordfører for Valpolcevera-distriktet i Genova, til det franske nyhetsbyrået AFP.

I alt 43 mennesker omkom i katastrofen, og regionen Liguria var i unntakstilstand i et år.

KATASTROFE: 210 meter av Morandi-brua - del av motorveien A10 og E80 - falt plutselig ned fra 45 meters høyde 14. august 2018. Foto: Stefano Rellandini / Reuters / NTB
KATASTROFE: 210 meter av Morandi-brua - del av motorveien A10 og E80 - falt plutselig ned fra 45 meters høyde 14. august 2018. Foto: Stefano Rellandini / Reuters / NTB Vis mer

Etterforskningen har avdekket store svikter i konstruksjonen og vedlikeholdet, men ansvaret har vært vanskelig å plassere, med store krangler mellom aktørene.

Kabler røk

Giorgio Robbianos bror Roberto var på vei over brua sammen med kona Ersilia og deres åtteårige sånn Samuele da brua kollapset. Alle døde.

- De døde på grunn av ei bru som aldri ble vedlikeholdt. Folk spekulerte i å spare vedlikeholdskostnader og gjøre profitt, sier han til AFP.

Ifølge dokumenter Reuters har fått tilgang på, har etterforskningen konkludert med årsaken til brukatastrofen:

Kollapsen ble ifølge utløst av at bærende kabler inni Ponte Morandis niende pilar røk. Dette skyldtes omfattende rusting i løpet av bruas 51-årige liv.

I dag starter den svært omfattende rettssaken, som forventes å pågå i flere måneder eller endog år. 59 personer er tiltalt, deriblant Giovanni Castellucci, tildigere direktør for investeringsselskapet Atlantia, som på ulykkestidspunktet eide Autostrade per l'Italia (Aspi), som drifter nær halvparten av Italias motorveinettverk.

TILTALT: Giovanni Castellucci er tiltalt i kraft av å ha vært administrerende direktør for det Benetton-eide moderselskapet for Autostrada per l'Italia. Foto: Piero Cruciatti / AFP / NTB
TILTALT: Giovanni Castellucci er tiltalt i kraft av å ha vært administrerende direktør for det Benetton-eide moderselskapet for Autostrada per l'Italia. Foto: Piero Cruciatti / AFP / NTB Vis mer

Atlantia er eid av Benetton-familien, mest kjent for klesmerket. Brukatastrofen utløste en krangel mellom selskapet og myndighetene som endte med at Atlantia solgte sin majoritetsandel i Aspi.

Risikerer 15 år

Tiltalen mot Castellucci omfatter å ha satt trafikksikkerheten i fare, og bevisst unnlatelse av å ta forholdsregler for å unngå katastrofer. Han risikerer 15 års fengsel dersom han blir funnet skyldig.

Castelluccis advokat har imidlertid uttalt at anklagene mot klienten «vil falle som løv om høsten».

- Sorgen tar aldri slutt, sier Egle Possetti, talskvinne for ofrenes etterlatte. Selv mistet hun søsteren, svogeren og to nevøer på 12 og 16 år. De satt i bilen sin da brua plutselig ble borte under dem.

- Søsteren min var så lykkelig. Hun giftet seg med Andrea noen dager før tragedien, og de hadde nettopp kommet hjem fra bryllupsreisen i USA, sier hun til AFP.

Påtalemakten fører hele 178 vitner, blant dem Aspis nåværende direktør Roberto Tomasi og to tidligere samferdselsministre, ifølge Reuters.

MISTET FIRE FAMILIEMEDLEMMER: Egle Possetti, talskvinne for de etterlatte, møter pressen utenfor rettsbygningen i Genova i dag. Selv mistet hun søsteren, svogeren og to nevøer i brukatastrofen. foto: Piero Cruciatti / AFP / NTB
MISTET FIRE FAMILIEMEDLEMMER: Egle Possetti, talskvinne for de etterlatte, møter pressen utenfor rettsbygningen i Genova i dag. Selv mistet hun søsteren, svogeren og to nevøer i brukatastrofen. foto: Piero Cruciatti / AFP / NTB Vis mer

Venter krangel om rapport

De tiltalte nekter straffskyld. Flere av forsvarerne skal ifølge Reuters' opplysninger motstride konklusjonene i en ekspertrapport om brukollapsen som det tok et år å ferdigstille. De spekuleres på om de vil begjære rapporten avvist og en ny utarbeidet.

Etterlatte-talskvinne Possetti sier hun har dempede forventninger til at de ansvarlige blir straffet.

- I Italia er rettssaker lange, og går dessverre ofte i ofrenes disfavør, sier hun.

SVÆRT KREVENDE: Redningsarbeidet var svært krevende og farlig. Her fraktes et lik bort. Foto: Valery Hache / AFP / NTB
SVÆRT KREVENDE: Redningsarbeidet var svært krevende og farlig. Her fraktes et lik bort. Foto: Valery Hache / AFP / NTB Vis mer

På forhånd har dommer Paola Faggioni godtatt et forlik om erstatning foreslått av Aspi og søsterselskapet SPEA, for å avslutte saken mot dem før hovedforhandlingen starter.

Restene av ulykkesbrua ble revet i 2019, og ei ny bru, San Giorgio, er oppført i stedet. På stedet for katastrofen er det planlagt bygd en minnepark.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer