En av to piloter har sovnet i cockpit

Det avslører ny undersøkelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ni av ti piloter har kjent seg så slitne at de selv mener de ikke burde sittet i cockpit, viser en helt ny undersøkelse gjort av NRK. 389 av 1100 piloter i SAS og Norwegian har svart på 14 spørsmål om arbeidsforholdene.

Slitne 70 prosent sier de opplever gjeldende arbeidstidsbestemmelser som uforsvarlige eller en sikkerhetsrisiko. Bare 11 prosent sier at de aldri har kjent seg så sliten at de ikke burde sittet i cockpit. 17 prosent svarer at de ofte føler seg så slitne at de ikke burde sittet i cockpit.

Halvparten av pilotene har sovnet i cockpit uten at det er avtalt med kollegaen.

De fleste sier at det har skjedd en gang eller sjeldent, men over 2 prosent sier det skjer ofte. Pilotene sier de er slitne og trøtte, og flere enn en tredel av dem har opplevd hendelser, eller nesten-hendelser, fordi de eller kollegaen deres har vært trøtt.

Avtaler en blund Det er som regel to piloter på jobb i lufta og det hender at de avtaler med hverandre å sove.

- At pilotene sover etter avtale er en prosedyre som er beskrevet og kalles kontrollert hvile. Denne ordningen har hjemmel i regelverket, og er en ordning man tar i bruk på lengre flyturer. På langdistanseturer har man mulighet også til å sove i seng, og man har ofte med en avløsningspilot, forklarer Aleksander Wasland, nestleder i Norsk Flygerforbund, til NRK.

På spørsmål om hva pilotene mener er det største problemet med unntaket fra arbeidstidsbestemmelsene, svarer 75 prosent at arbeidsdagene er for lange, opp mot 13 timer eller mer.

Piloter er unntatt fra Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser.

(NTB)