En av tre føler seg diskriminert av UDI

En av tre asylsøkere og andre brukere føler seg diskriminert og tviler på korrekt saksbehandling i Utlendingsdirektoratet (UDI).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Dette framgår av en omfattende brukerundersøkelse som UDI gjennomførte i fjor høst.

Deltakerne i undersøkelsen fikk spørsmål om de har tillit til UDIs saksbehandling og om de eventuelt føler at de har blitt forskjellsbehandlet på grunn av etnisk bakgrunn. På begge disse spørsmålene svarte rundt en tredel av de spurte at de enten har følt seg forskjellsbehandlet eller at de ikke har tillit til UDIs saksbehandling. Tilliten til UDIs saksbehandling er betydelig lavere blant dem som har fått avslag på en søknad enn blant de øvrige brukerne.

Tilbakemeldingene fra søkerne og andre brukere var omtrent som UDI forventet på forhånd. Flertallet av de spurte er tilfreds med informasjonen de får og måten de blir møtt på i direkte kontakt med UDI. Men samtidig er brukerne svært frustrerte over lange saksbehandlingstider og lang ventetid på telefon til UDI. Mange ønsker også mer kontakt med egen saksbehandler.

- En del av mistroen kan helt klart forklares med misnøye med avslag på en søknad om asyl eller oppholdstillatelse, sier assisterende direktør Manuela Ramin-Osmundsen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.