En av tre minoritetselever får ikke vitnemål

Til tross for at de bruker mer tid på lekser og har høyere motivasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Til tross for at de bruker mer tid på lekser og har høyere motivasjon har mange minoritetselever problemer med å bestå videregående skole. En av tre hadde ikke bestått fem år etter at de gikk ut av ungdomsskolen.

Blant majoritetselvene gjelder dette en av fem. Forutsetningen for å få vitnemål er at alle fagene er bestått.

- Mange stryker i matematikk, sier forsker Berit Lødding ved NIFU STEP til Aftenposten.

Hun har sammen med flere kartlagt årsaker til frafall i videregående opplæring blant minoritetsspråklig ungdom. 10.000 elever er fulgt i fem år fra 2002 til 2007.

Minoritetselever sier videregående skole er vanskeligere enn de hadde forestilt seg, og at de oppfatter mange fag som for vanskelige. Mange hadde også problemer med å forstå mange ord og uttrykk i lærebøkene.

Lødding tror det er mye å hente på et tettere samarbeid mellom ungdomsskole og videregående skole for å forebygge frafall.

- Tidlig identifisering, tidlig innsats og tett oppfølging er en forutsetning for å lykkes med å få ned frafallet i videregående, sier hun.

(NTB)