MURDOCH BESTEMMER: En demonstrant utkledd som mediemogul Rupert Murdoch gjorde narr av statsminister David Cameron og minister for kultur, media og sport, Jeremy Hunt. Foto: Adrian Dennis / AFP / Scanpix
MURDOCH BESTEMMER: En demonstrant utkledd som mediemogul Rupert Murdoch gjorde narr av statsminister David Cameron og minister for kultur, media og sport, Jeremy Hunt. Foto: Adrian Dennis / AFP / ScanpixVis mer

En avkledd kongemaker

Rupert Murdoch har vært kongemakeren i britisk politikk i årevis. Støtte fra Murdochs aviser har trolig vært avgjørende for hvem som skulle bli statsminister ved flere britiske valg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Politikernes avhengighet av Murdochs aviser har gjort at de har kviet seg for å ta et oppgjør med ukulturen blant britiske tabloider.

Politisk drama - Partiledere var så ivrige etter å vinne støtte fra avisene at vi vendte det blinde øyet til å oppklare dette, sa Cameron på en pressekonferanse i formiddag.

Han snakket om samrøret mellom partiledere og aviser, og partienes avhengighet av å stå på god fot med de ledende mediehus.

Etter arrestasjonen av Andy Coulson midt på dagen i dag, er det klart at avlyttingsskandalen i News of the World også blir en politisk brennbar sak. Coulson ble arrestert, mistenkt for å ha visst om eller godtkjent at hans journalister tappet mobiltelefoner. Etterforskningskilder sier at så mange som 4000 mennesker kan ha blitt avlyttet.

Andy Coulson var redaktør i News og the World fra 2003. Han sa opp jobben for å bli pressetalsmann for nåværende statsminister David Cameron i 2007. Coulson fortsatte i denne jobben etter at Cameron ble statsminister i fjor, men ble tvunget til å si opp denne jobben i januar i år. Grunnen var at snøballen hadde begynt å rulle i avlyttingsskandalen.

Labour angriper Labour-leder Ed Miliband bruker nå forbindelsen mellom statsminister Devid Cameron og den fengslede Coulson for alt den er verdt. Han krever nå en uforbeholden unnskyldning av statsministeren for å ha bragt Coulson inn i hjertet av landets regjering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Å gjøre det godt igjen betyr å begynne med å innrømme den oppsiktsvekkende feilvurdering han gjorde da han ansatte Andy Coulson, si unnskyld for å ha bragt ham inn i senteret av regjeringsmaskineriet, og være ærlig om hvilke samtaler han hadde med Andy Coulson, før og etter at han ble ansatt, om telefonavlytting, sier Ed Miliband til The Guardian.

David Cameron svarte ikke direkte på den knallharde kritikken fra Miliband på formiddagens pressekonferanse. Han nøyde seg med å si:

- Avgjørelsen om å ansette ham var min og bare min, og jeg tar det fulle ansvaret for det, sa Cameron.

Nyheten om nedleggelsen av News of the World torsdag ryster britisk presse. Men det ryster også britisk politikk.

«Skru av lyset» Rupert Murdoch har hatt god kontroll med britisk presse gjennom tabloidene The Sun og News of the World, og fullformatavisene The Times og The Sunday Times. Ved valget i 1992 lå Arbeiderpartiets leder, Neil Kinnock, an til å vinne valget over Margareth Thatchers etterfølger som konservativ statsminister, John Major.

Men på valgdagen hadde The Sun ei førsteside der et portrett av Kinnock var lagt inn i ei elektrisk lyspære, og tittelen lød:

«Hvis Kinnock vinner i dag, vil den siste personen som forlater Storbritannia vennligst skru av lyset.»

Personlig smak Neil Kinnock sa etter valget at dette oppslaget kostet ham og Labour seieren.

Rupert Murdoch og hans medier har tradisjonelt støttet konservative regjeringer. Men, som enkelte politiske iakttakere påpeker, var Murdoch aldri noen «partimann», ikke for noe parti. Han var nærmest politisk reaksjonær. Men hvem han støttet politisk, var avhengig av hvem han likte personlig.

Før valget i 1997 hadde Labour-leder Tony Blair - som hadde modernisert partiet, og kalte det New Labour - et møte med Rupert Murdoch. Emnet var om Murdoch skulle støtte Labour eller de konservative. Blair fikk Murdochs støtte, og suste inn i parlamentet med den største Labour-seieren noensinne. Og Blair vant ikke bare i 1997. Han vant som første Labour-leder tre valg på rad.

SIDESKIFTE: Tony Blair leser avisa The Sun i 1997, hvor han fikk full støtte. Den vanligvis konservative, nærmest reaksjonære avisa ga plutselig støtte til Arbeiderpartiet. I 1992 latterliggjorde Rupert Murdoch og The Sun Arbeiderpartiets daværende leder, Neil Kinnock. Foto: Andy Styscynski / Sun / AP / Scanpix
SIDESKIFTE: Tony Blair leser avisa The Sun i 1997, hvor han fikk full støtte. Den vanligvis konservative, nærmest reaksjonære avisa ga plutselig støtte til Arbeiderpartiet. I 1992 latterliggjorde Rupert Murdoch og The Sun Arbeiderpartiets daværende leder, Neil Kinnock. Foto: Andy Styscynski / Sun / AP / Scanpix Vis mer

Men da Gordon Brown overtok etter Blair som statsminister for Labour i 2007, hadde ikke lenger Labour støtte fra Murdoch. Labour tapte.

Klamt grep Det er ikke kontroversielt å si at Rupert Murdoch gjennom sine aviser har hatt et godt grep om britisk politikk. Lettelsen er nå også stor over at det grepet ikke lenger er fullt så klamt. Som kommentator Simon Hoggart i The Guardian sier om avsløringen av News of the Worlds arbeidsmetoder, og konsekvensene av avsløringene:

«Og det var en frigjørende erfaring. I årevis har parlamentsmedlemmer vært vettskremte av Murdochs presse - vettskremte for at de har kunnet miste støtte, vettskremte, i noen tilfeller, for at deres privatliv skal eksponeres. Men det tida er forbi.»

EU-hater I 1992 ringte den daværende konservative statsminister John Major til sjefredaktøren i The Sun, Kelvin McKenzie, og spurte hvoran han aktet å dekke Storbritannias vanærende utgang fra regimet for valuta-veksling i EU. Redaktøren svarte:

- Jeg har denne store bøtta med dritt, og jeg skal tømme den over hodet ditt.

Da seinere statsminister Blair tenkte på å få Storbritannia med i euro-samarbeidet, fikk han klart beskjed fra Murdoch om å ikke engang leke med tanken, dersom han skulle få fortsatt støtte fra hans aviser.

Murdoch hater EU og alt dets vesen, og hans aviser har gjort det til en idrett å finne merkverdigheter i EU, enten det gjelder å innføre litermål - og følgelig erstatte en pint øl med en litt større halvliter - eller å måle hvor krumme bananene bør være.

EU-HATER: Den mektige styrelederen og eieren av News Corporation, Rupert Murdoch, ga klar beskjed til Tony Blair om at han mistet støtten om han meldte Storbritannia inn i euro-samarbeidet. Foto: Fred Prouser / Reuters / Scanpix
EU-HATER: Den mektige styrelederen og eieren av News Corporation, Rupert Murdoch, ga klar beskjed til Tony Blair om at han mistet støtten om han meldte Storbritannia inn i euro-samarbeidet. Foto: Fred Prouser / Reuters / Scanpix Vis mer