En bransje uten tillit

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Opprinnelig var forsikringsideen å verne den enkelte mot ruinerende tap ved å spre risikoen på et kollektiv mot et vederlag. Slik ble behovet for risikoberegninger skapt, og aktuarene trådte inn på scenen. Datamaskinene og stadig bedre statistikker gjorde beregningene finmaskete og nøyaktige. Fram fra denne tallverden steg vi, befolkningen, i ordnete kategorier, påhengt risikoberegninger ned til individnivå.
  • Gjennom en serie reportasjer har Dagbladet avdekket at forsikringsbransjen har falt for fristelsen til å bruke beregningene til inndeling av kundene i de som er ønsket og de som er uønsket. Det gir seg absurde utslag som at folk på østkanten i Oslo blir utestengt fra selskapenes lokketilbud på billig forsikring, og at folk som uforskyldt får bruk for sin forsikring, blir oppsagt av selskapene. Men langt alvorligere er det at folk med de laveste inntektene bare får tilgang på de dyreste forsikringene.
  • De moderne mulighetene for finberegning av risiko har også gjort forsikringsselskapene hemningsløse i sin jakt på personlige opplysninger om sine kunder. Spørsmålene i skjemaene er nå både så intime og omfattende at de gir grunnlag for å tegne komplette personprofiler av forsikringstakeren. De kundene som avslår å brette ut sitt mest intime for å forsikre noe av sin eiendom, får bare tilgang til de dyre forsikringene som er grovt overpriset for at ingen skal ta dem.
  • Hele registeret av overtramp og uakseptabel praksis har til hensikt å maksimere selskapenes fortjeneste. Det er selvsagt nødvendig at selskapene går med overskudd, men det er svært gode grunner til å stille seg skeptisk til selskapenes egne framstillinger av risiko og fortjenestebehov. Forsikringsselskapene har lenge levd høyt på høy status og tillit i samfunnet. Den tilliten har selskapenes påviste grådighet gradvis undergravd, slik at de i dag framstår som ganske brutale profittjegere. Dagbladets reportasjer har vist at det er på høy tid med en omfattende og uavhengig granskning av forsikringsselskapenes praksis og forretningsmetoder.