-  En brutal og sparsommelig hemmelighets-kremmer

Kongen av Lidl heter Dieter Schwarz - og som vår egen Rimi-Hagen begynte milliardeventyret i pappas kjøpmannsbutikk på hjørnet. Men der stopper også alle likhetstrekk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERLIN (Dagbladet): Når den gråhårede herren fra småbyen Heilbronn i Sør-Tyskland feirer 65 år 24. september - dagen etter at de første Lidl-butikkene åpner i Norge - blir det uten gjestebud og tilreisende prominens.

Han har allerede takket nei til Forbundsrepublikkens fortjenestekors på sin store dag. Overrekkelsen ville innebåret å måtte smile pent til pressefotografene.

Og er det noe den offentlighetssky magnaten hater, så er det nettopp oppmerksomhet omkring sin egen person.

Beskjeden og brutal

Magasinet Focus har likevel greid å smugfotografere ham gjennom gjerdet som omgir villaen hvor han bor med Franziska, kvinnen han har vært gift med hele sitt voksne liv, og mor til hans to voksne døtre.

Schwarz er en kortvokst mann med grått hår og briller i stålinnfatning.

Bak fasaden gjemmer det seg en brutal entreprenør. Stadig flere butikker i stadig flere land og ansatte som lever på lave lønninger og i daglig angst for sjefene, er kjennetegnet på Schwarz' Lidl.

Sparer på alt

Mens familien bak billigkjeden Aldi har holdt lav profil etter at de måtte betale millioner for en kidnappet sønn, virker Schwarz mer likeglad i personlig sikkerhet.

Han kjører stor Mercedes, men det er snakk om ei vogn fra 1998, som han fikk spesielt billig fordi modellen var på vei ut.

Bak rattet sitter han sjøl, sjåfør koster penger. Fra firmasentralen sendes det ut personlige budskaper fra sjefen til medarbeiderne.

Beskjedene kan for eksempel handle om at ett tørk holder og lyset på do skal slås av etterpå.

Fagforeninger er selvsagt en uting. Da en fagforening forsøkte å organisere Lidl-folket for to år siden, svarte kjeden med å omdanne alle filialer til egne miniselskaper.

Dermed var det ingen som torde å melde seg inn - og Lidl er stort sett en LO-fri sone.

Egne detektiver reiser rundt og står i kø i butikkene, slik at de kan forvisse seg om at kassapersonalet sjekker grundig at ingen varer ikke er betalt. Filialsjefene kan kontrollere de ansattes vesker ved arbeidstidas slutt.

SKY: Dieter Schwarz hater oppmerksomhet. Dette bildet i bladet Focus er det eneste som finnes i offentlighet.