FY SKAMME SEG: I stedet for at Barack Obama satte til livs denne hamburgeren, kunne verdige trengende gjort 514 Google-søk med samme karbonfotavtrykk. Foto: SCANPIX
FY SKAMME SEG: I stedet for at Barack Obama satte til livs denne hamburgeren, kunne verdige trengende gjort 514 Google-søk med samme karbonfotavtrykk. Foto: SCANPIXVis mer

En burger forurenser som 514 Google-søk

Søk med god samvittighet, skriver Jan Omdahl.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Et Google-søk forurenser like mye som å koke vann til en halv kopp te, skriver Times Online.

Det er den kjente Harvard-fysikeren Alex Wissner-Gros som har funnet ut at et Google-søk tilsvarer et CO2-utslipp på syv gram. Det meste av verdens elektrisitet produseres av forurensende energikilder, som kullkraft. Og jo mer energi du forbruker, jo mer forurenser du.

Wissner-Gros mener å kunne dokumentere at det er Googles jakt på effektive søkeresultater som gjør søketjenesten så energikrevende - og dermed forurensende.

Det høres unektelig skummelt ut.

Times-artikkelen siteres nå over hele verden, stort sett uten kritiske motforestillinger. Så også på forsida av Norges største avis.

DET ER SELVSAGT nyttig å bli minnet om at din nettbruk forbruker energi, og at enkelte nettjenester forbruker mer energi enn andre. Å få dokumentert at det som gjør Googles søk så effektive også gjør dem forurensende, ved at store serverparker over hele verden durer og går døgnet tundt, er også nyttig.

Men man måste jamnföra, som det heter i «Mitt liv som hund».

LA OSS SI at du gjør det på gamlemåten i stedet. Hva slags karbonfotavtrykk får du da?

Du kjører en gammeldags, ikke-resirkulerbar og bensinslukende bil til biblioteket, som gjerne er oppvarmet eller luftavkjølt med forurensende kullkraft (akkurat som Googles serverparker). Der slår du opp i en bok som er trykket på døde trær fra verneverdig skog, produsert i en forurensende papirfabrikk. Med i regnestykket hører også at trevirket som er brukt i produksjonen av boka først er kjørt med lastebil til fabrikken, en lastebil som både er forurensende å produsere og som forurenser på veien. Deretter er de ferdige bøkene kjørt med trailer langs landeveien til distributøren, og endelig med varebil til biblioteket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter endt informasjonssøk er du så sulten at du stopper på veien hjem for en burgerlunsj.

Hallo, karbon-bigfoot.

Techcrunch påpeker at en enkelt bok har et karbonfotavtrykk på 2500 gram. En enkelt cheeseburger skal ifølge noen beregninger ha et karbonfotavtrykk på 3600 gram.

Kutter du ut en cheeseburger, kan du med andre ord gjøre 514 Google-søk med ren samvittighet. La oss si du kutter en cheeseburger i måneden: Da har har du spart 6168 Google-søk per år i co2-ekvivalenter, eller nok til å gjøre 16 Google-søk om dagen. Det burde holde for de fleste.
 
Det er selvsagt et mål å etterstrebe et mest mulig energieffektivt nettverkssamfunn. Og Google, selskapet med «don't be evil» som motto, er trolig mer opptatt av å bygge globale markedsandeler enn av å redusere globale CO2-utslipp.

MEN SAMTIDIG kan det være greit å beholde perspektivene, sånn noenlunde. Er det for eksempel slik at informasjonssamfunnet og nettverksøkonomien bidrar til en netto økning i de globale CO2-utslippene, eller har digitaliseringen ført til at vi totalt sett forbruker mindre energi og dermed forurenser mindre?

Se, det hadde vært virkelig interessant å vite.

I mellomtida kan det være verdt å registrere at Google i sitt tilsvar til Times Online hevder at et Google-søk ikke genererer 7 gram CO2, men bare 0,2 gram. Her kan det imidlertid være mye talltrylling, og påstand står mot påstand.

Det kan også være et poeng å notere at Wissner-Gros knapt kan kalles uhildet. Det Times Online helt unnlater å nevne, er nemlig at mannen ikke bare er en respekert fysiker, men også en forretningsmann, som driver med... gjett hva?

Jepp, ifølge Techcrunch er Wissner-Gros en av grunnleggerne av et kommersielt rådgivningsselskap kalt CO2stats.com, som gjør butikk på å hjelpe nettvirksomheter å bli grønnere. 

Da skader det ikke med et Google-sensasjonsoppslag som egenreklame.

Oppdatert: Justerte en regnefeil. En burger i måneden gir «bare» 6168 Google-søk i året.