En dag i Harald Kolstads liv

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forrige fredag anmeldte Harald Kolstad 14 premierefilmer. Her er noen smakebiter:«En djevelsk plan» Her kommer en hollywoodsk halv-amatør klampende på sine store plattføtter og kløner sammen et idiotisk plagiat (...).«Things to Do in Denver When You're Dead» Jeg finner ikke ord for den lede jeg personlig begynner å føle ved den utpenslede pop-sadistiske, videovold-estetiserende «under-sjangeren» Fleders film tilhører.«Cyclo» Som sosialt drama om fattigdom og korrupsjon i dagens Saigon/Ho-Chi-Min-Ville er den konvensjonell, skjematisk og skjemmet av sadistisk vold (...)«En ganske alminnelig mann» Men fantasi er her smått med, og filmens litt nedlatende «vær snill mot dem som føler annerledes»-patos virker forferdelig gammelmodig og litt tåpelig i 1996.«The Cable Guy» «The Cable Guy» er uten tvil en halvt mislykket film.«Jegerne» (...) tomt og larmende melodrama - bare veiving og skrål og «lyssna på mej, för fan!»«Mine menn» (...) alt drukner i en stinkende utflod av ustoppelig, kjatrende dumhet og vulgaritet«Dracula er død og trives med det» Dracula har aldri vært noen spesielt festlig fyr. La ham dø i fred.«Breaking the Wawes» Mannen får av og til slående ideer, og han har et visst betent temperament, en slags gjørmete energi; men på alle måter som virkelig teller er han en miserabel regissør. (Om regissøren Lars von Trier)«Manneken Pis» Manisk forseggjort, statisk, klaustrofobisk, dekor- og rekvisitt-dominert billedregi; dragning mot det fantastiske og det dystert bisarre, på bakgrunn av triviell hverdag; tempo à la maling som tørker (...)«Antonias verden» Mye rart har fått Oscar som beste utenlandske film, men dette imbesile produktet må da betegne et nytt bunnpunkt i den «utenlandske» Oscars historie? Den usigelig overvurderte prisen og denne bunnløst elendige filmen fortjener hverandre.