PROBLEMER?: En ekskjæreste og flyvertinne forteller til tysk presse at piloten Andreas Lubitz var bekymret og viste tegn til at han hadde problemer for flere måneder siden. Foto: Reuters / EPA / NTB Scanpix
PROBLEMER?: En ekskjæreste og flyvertinne forteller til tysk presse at piloten Andreas Lubitz var bekymret og viste tegn til at han hadde problemer for flere måneder siden. Foto: Reuters / EPA / NTB ScanpixVis mer

«En dag vil jeg gjøre noe som endrer hele systemet og alle skal vite navnet mitt»

Drapspilotens ekskjæreste forteller.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Annenpiloten Andreas Lubitz antas å ha tatt med seg 149 personer i døden da Germanwings-flyet krasjet i Alpene tirsdag.

I lørdagens utgave av tyske Bild er det et intervju flyvertinnen «Maria W» (26) som omtales som Lubitz' ekskjæreste.

Kvinnen på 26 år ønsker ikke å stå fram med fullt navn - men forteller at hun hadde et kort forhold til Lubitz og at de møttes på jobb under en flygning for fem måneder siden.

- Han framsto som hyggelig og fordomsfri. Privat var han myk og virket som en god mann, sier «Maria W».

Kvinnen forteller at piloten også viste sider der han framsto som bekymret. Til Bild forteller «Maria W» at Lubitz mente han fikk for lite i lønn og at det var for mye press.

Hun forteller også om en spesiell kommentar:

- Da jeg hørte om ulykka var det en setning som holdt det gående i hodet mitt. Han sa: «En dag vil jeg gjøre noe som endrer hele systemet, og så skal alle vite navnet mitt». Nå skjønner jeg hva han mente, sier «Maria W».

På spørsmål om hvorfor forholdet mellom de to tok slutt, forteller kvinnen:

- Jeg slo opp med ham fordi det stadig ble klart at han hadde problemer. Han kunne skrike til meg og gjøre meg redd. Han kunne våkne om natta og skrike fordi han hadde mareritt. Dette var han flink til å skjule for andre mennesker, sier «Maria W».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skjult sykdom Lubitz ble i torsdag navngitt som annenpiloten på Germanwings Flight 4U9525 - annenpiloten som låste sin kollega ute av cockpit og sendte flyet på kollisjonskurs med fjellsiden.

Den 28 år gamle piloten og hans familie kommer fra den lille byen Montabour med 13.000 innbyggere - i Rhinen-området sørvest i Tyskland, om lag 20 kilometer fra Koblenz.

BILD: Slik ser forsida til Bild ut lørdag.
BILD: Slik ser forsida til Bild ut lørdag. Vis mer

Fredag ble det kjent at piloten skjulte sykdom for arbeidsgiveren. Det ble også funnet opprevne dokumenter som viser at Lubitz skulle vært sykemeldt den dagen katastrofen inntraff, men politiet har ikke gått ut med detaljer om hvorfor han skulle vært sykemeldt.

Torsdag innrømmet Lufthansa-direktøren at Lubitz hadde sluppet gjennom selskapets sikkerhetsnett. Det til tross for at Lufthansas sikkerhetsnett blir vurdert av eksperter som ett av de beste i verden.

Markeringer Flere markeringer har funnet sted etter tragedien. Blant annet holdt en Germanwings-kaptein en tale foran sine passasjerer.

En av de som var ombord var en Facebook-bruker som kaller seg «Britta Englisch». Hun skriver i et lengre innlegg til Germanwings på Facebook at hun i utgangspunktet var nervøs, men at det så skjedde noe som gjorde flyturen langt mer behagelig.

Da passasjerene entret flyet sto kapteinen i døra og håndhilste på hver og én, og før avgang kom han ut i kabinen for å snakke til de som skulle være med ham på den korte turen.

- Han fortalte at han og kabinpersonalet var svært ulykkelige. Han fortalte også at kabinpersonalet følte seg ille til mote, men at alle var der frivillig. Og han fortalte at han og kabinpersonalet hadde fortalt sine familier at de ville komme trygt hjem i kveld, skriver hun.

EU anbefaler at alle flyselskaper innfører en regel om to personer i cockpit. Flygeren Andreas Lubitz skal ha vært sykemeldt den dagen Germanwings-flyet styrtet, skriver NTB fredag. En rekke flyselskaper varslet raskt etter flystyrten denne uken at de ville endre rutinene.

Data som Germanwings-flyet sendte ut mens det var i luften, viser at noen manuelt endret høydeinnstillingene på autopiloten før nedstigningen.

- Mellom klokken 9.30.52 og 9.30.55 (GMT-tid) ser vi at autopiloten ble manuelt endret fra 38.000 fot til 100 fot, skriver FlightRadar24, som overvåker flytrafikken.

- Ni sekunder senere startet nedstigningen, sannsynligvis med autopiloten stilt inn på «åpen nedstigning».

Opplysningene underbygger teorien om at Lubitz styrtet flyet med hensikt.