VRAKDELER:  Bildet viser deler av Air France 447-flyet som styrtet i Atlanterhavet. Foto: AP Photo/Brazil's Air Force/NTB Scanpix
VRAKDELER: Bildet viser deler av Air France 447-flyet som styrtet i Atlanterhavet. Foto: AP Photo/Brazil's Air Force/NTB ScanpixVis mer

- En feilaktig reaksjon var årsaken til flystyrten

Ny rapport gir stressede piloter skylden for Air France-ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet). 216 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer omkom da Air Frances rute 447 styrtet i Atlanterhavet 1. juni 2009. Flyet var på vei fra Rio de Janeiro i Brasil til Paris i Frankrike. Fire nordmenn var blant de omkomne.

En ny rapport konkluderer med at menneskelig svikt var årsaken til flystyrten. Det melder nyhetsbyrået AFP, som har fått tilgang til rapporten.

Den mennskelige svikten beskrives som en «feilaktig reaksjon» fra pilotene etter at det ble oppdaget en feil på instrumentene, deriblant fartsmålerne.

- Kunne vært hindret De fem ekspertene som står bak rapporten er sikre på at ulykken «kunne ha vært hindret om mannskapet hadde tatt en riktig avgjørelse». Frankrikes havarikommisjon la i juli 2012 fram sin ulykkesrapport.

Her ble årsaken til flystyrt beskrevet som en kombinasjon av tekniske feil og menneskelig svikt. Også i denne rapporten framgår det at pilotene ble fullstendig overrumplet da instrumentene sviktet, og ikke ante hvordan de skulle reagere.

Kapteinen skulle heller ikke ha oppfylt sin plikt, og ha forhindret co-pilotene fra å reagere.

Den nye rapporten ble bestilt som følge av disse konklusjonene. De fem ekspertene kritiserer også Air France, og sier at pilotene ikke hadde fått tilstrekkelig opplæring i hvordan håndtere uvanlige situasjoner, som når fartsmåleren plutselig ikke fungerer lengre.

- Selvmotsigende - Arbeidsfordelingen var ikke presisert nøyaktig nok i instruksene, står det å lese i rapporten.

En advokat for familiene til de pårørende, Yassine Bouzrou, sier at den siste rapporten er «full av selvmotsigelser».

- Ekspertene klandrer pilotene med glede, mens de unngår den tekniske svikten, sier Bouzrou til AFP.

Air France har hele tiden hevdet at pilotene gjorde alt riktig og at de ikke var skyld i styrten, til tross for at lydopptak fra cockpiten viser at kapteinen og co-pilotene kommunisterte svært dårlig i minuttene før flyet traff vannoverflaten.