Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- En flytende atombombe

Sudans regjering mener alt rundt bombeskipet «Baltic Sky» er i sin skjønneste orden. Men hvorfor virret den gamle holken, lastet med 680 tonn sprengstoff, i flere uker rundt i Middelhavet?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var søndag at greske militære bordet den 37 år gamle «Baltic Sky». De hadde fått meldinger om at skipet var fullastet med sprengstoff. Skipet ble øyeblikkelig bragt til den lille greske havna Platiyali, hvor bombeeksperter saumfor skipet. Med den enorme mengden sprengstoff ombord fikk den raskt betegnelsen den «flytende atombomben», melder AP.

- Skipet skulle deklarert at det seilte med en last som var som en atombombe, sier Hellas' sjøfartsminister Giorgios Anomeritis.

- Godkjent

Et av de store spørsmålene har vært hvem som skal ha den enorme mengden ammoniumnitrat.

- Det skal hit, sier Sudans utenriksminister Mustafa Osman Ismail ifølge AP. Han bekrefter at den dødbringende lasta er godkjent av den sudanske regjeringen og var tiltenkt «en rekke sudanske institusjoner» via et selskap eiet av en Essam Bakry al-Khalifa.

Han anklager greske myndigheter for å trekke forhastede slutninger og ikke undersøke saken godt nok før de spredte falske anklager mot Sudan.

Men fortsatt er det en rekke spørsmål knyttet til bombelasten. Det fins ingen informasjon om al-Khalifas selskap, hva eksplosivene skal brukes til, og hvorfor skipet ikke dro direkte til Sudan.

Virret rundt

Det er litt av et puslespill å legge før hele «Baltic Sky»s reise er kartlagt. Det som er klart er at eksplosivene ble lastet i Tunis 12. mai. Det skulle sette kurs for et selskap i Sudan, ifølge papirene. Der sto det også at eksplosivene var tiltenkt «sivilt bruk». I tillegg til 680 tonn av sprengstoffet ANFO fraktet skipet 8000 detonatorer.

Men skipet dro aldri mot Sudan, det dro aldri inn i Suez-kanalen som ville vært den kjappeste veien til Sudan. Istedet svirret det fram og tilbake to uker i Middel- og Egeerhavet.

Terrormistanke

Selv om Sudans myndigheter nå påtar seg det fulle ansvaret for den urovekkende lasten, gir ikke det alle svarene. ANFO-eksplosivene var kommersielt framstilt og pakket i paller. Men hjemmelagde bomber av ammoniumnitrat har vært mange terroristers kjennemerke, fra Oklahomabombens i 1995 til Bali-bombene i fjor.

Ammoniumnitrat brukes også som ufarlig gjødsling, men blandet med olje danner det et sprengstoff kraftigere enn dynamitt, hevder den greske sjøfartsministeren.

<B>PASSER PÅ SKIPET: En soldat fra den greske kystvakta vokter Baltic Sky. 680 tonn sprengstoff betegnes å gi effekt som en atombombe.
<B>KAPTEINEN TATT: Ukraineren Baltak Anatoliy var kaptein på skipet ble tatt hånd om av politiet i byen Massolongi, vest i Hellas i går. Han må nå forklare hvorfor han virret rundt i Middelhavet med sin dødbringende last.