Arild Magne (69) opplevde marerittet:

- En gledens dag

Da Arild Magne Båtberget (69) fikk høre om kollapsen på Tretten Bru mandag, gikk det et kaldt grøss nedover ryggen hans. I kveld jubler han.

KOLLAPSET: 17. februar 2016 kollapset Perkolo bru i Gudbrandsdalen. Midt oppi det hele satt Arild Magne Båtberget. Foto: NTB
KOLLAPSET: 17. februar 2016 kollapset Perkolo bru i Gudbrandsdalen. Midt oppi det hele satt Arild Magne Båtberget. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Dette er en gledens dag, sier Arild Magne Båtberget til Dagbladet.

Han jubler fordi myndighetene tirsdag kveld besluttet å stenge 14 fagverksbruer i tre inntil årsaken til brukollapsen i Tretten er klar.

- Det skjer ikke for tidlig, men det er veldig bra at sikkerheten tas på alvor nå. Nå føler jeg meg veldig glad, sier Båtberget.

Marerittdagen

17. februar 2016 opplever han selv marerittet. Arild Magne Båtberget sitter i tømmerbilen sin - stedet som har vært hans arbeidsplass i 42 år.

Utallige timer har han tilbakelagt i det flere tonn tunge kjøretøyet. Gang på gang har han krysset bruer, men denne februardagen skal han bare komme halvveis inn på brua.

- Jeg husker det som om det var i går, sier Båtberget til Dagbladet. Han har tidligere forklart sin historie til en rekke medier.

Klokka har akkurat bikket 14.00 når Båtberget kommer kjørende inn på Perkolo bru, limtrebrua som går over E6 ved Sjoa i Gudbrandsdalen.

Idet den da 63 år gamle lastebilsjåføren kommer kjørende inn på brua, merker han fort at ikke alt er som det skal.

ØDELEGGELSER: Slik så Perkolo bru ut bare timer etter ulykken i 2016. Foto: NTB
ØDELEGGELSER: Slik så Perkolo bru ut bare timer etter ulykken i 2016. Foto: NTB Vis mer

Tenkte det verste

- Brua begynte å bikke kraftig til venstre, så kraftig at jeg falt åtte meter rett ned med hodet først. Da brua etter hvert rettet seg opp, slo tresplintene inn på førerhuset på bilen, sier han.

- Rekker man å tenke noe når du stuper nedover mot veien?

- Du tenker det verste. «Dette er det siste jeg gjør». Jeg hadde null tro på at dette skulle gå bra. «Dette er slutten», tenkte jeg. Du tenker fryktelig klart, sier han.

Selv med tre brudd i ryggen klarer lastebilsjåføren å kare seg på beina og komme seg bort fra ulykkesstedet. Seks år etter hendelsen er de fleste smertene og traumene borte.

Mandag morgen kom alle følelsene tilbake.

Lastebilsjåføren ble etter hvert reddet ut av lastebilen.
Foto: Geir Olsen / NTB

- Steng bruene

I morgentimene mandag kom det melding om at en personbil hadde havnet i vannet da Tretten bru i Øyer i Innlandet hadde kollapset - bare en drøy times kjøretur fra Perkolo bru hvor det holdt på å gå så altfor galt for seks år siden.

Føreren av personbilen klatret selv i sikkerhet, mens lastebilen ble stående fast på en av de kollapsede delene av brua, og måtte reddes i sikkerhet ved hjelp av redningshelikopter og en redningsmann.

Etter hvert ble også lastebilsjåføren reddet ut.

- Jeg var sikker på at det var slutt, men var spent på om redningsmannskapene ville komme fram i tide, sa han til Lastebil.no.

VITNE: Tommy Gustavsen så brua ved Tretten rase sammen. Han beskriver hendelsen som surrealistisk. Reporter: Edward Stenlund / Dagbladet TV. Vis mer

Båtberget jobber fortsatt som lastebilsjåfør. Mandag kveld ringte det en kollega som kom med et forslag:

- Han lurte på om vi framover skulle nekte å kjøre over disse trebruene der vi kjører tømmer.

Han fortsetter:

- Vi vurderer det seriøst. Vi må snakke med oppdragsgiverne våre, men det er noe vi kan finne på å gjøre, ja. Liv og helse må komme først. Flaksen på Tretten i går … du har større sjanse for å vinne ti ganger i lotto, enn å komme fra det slik de gjorde i går, mener han.

Iverksatte gjennomgang

Etter ulykken ved Perkolo-brua for seks år siden ble det iverksatt gjennomgang av såkalte fagverksbruer i tre. Kollapsen i 2016 skyldtes en konstruksjonsfeil som ble utelukket etter kontroll av de tilsvarende bruene, deriblant Tretten bru. Det ble imidlertid anbefalt utbedringer.

Professor ved Institutt for konstruksjonsteknikk ved NTNU, Jan Arve Overli, uttalte til Dagbladet mandag at han ikke hadde grunnlag for å si at trebruer er mindre sikre enn betongbruer.

Her er bruene som har blitt stengt:

- Hvis ett knutepunkt ryker, kan det føre til at hele brua ryker. Det var det som skjedde i Perkolo-brua, selv om det der var en beregningsfeil i tillegg, sa Overli til Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer