MISTET LIVET:  Olav Bastiansen fra Bergen var en av to piloter som mistet livet da helikopteret han fløy styrtet på en holme ved Turøy utenfor Bergen. Foto: CHC Helicopter Service
MISTET LIVET: Olav Bastiansen fra Bergen var en av to piloter som mistet livet da helikopteret han fløy styrtet på en holme ved Turøy utenfor Bergen. Foto: CHC Helicopter ServiceVis mer

- En høvding i norsk luftfart

Helikopterpilot Olav (57) omkom i helikopterstyrten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Olav Bastiansen (57) fra Bergen var en av to piloter som omkom i helikopterstyrten ved Turøy i Hordaland fredag formiddag.

Det ble klart da politiet mandag ettermiddag slapp de resterende navnene på de 13 menneskene som døde i styrten (Les mer i Dagbladets spesial her). 

Sammen med den italienske piloten Michele Vimercati (44) skulle Bastiansen frakte elleve oljearbeidere tilbake til fastlandet fra Gullfaksfeltet i Nordsjøen.

 KAMERATER: Sigurd Løkholm i Norsk Flygerforbund sier at Bastiansen hadde god erfaring med å fly helikoptertypen som styrtet. Foto: Privat
KAMERATER: Sigurd Løkholm i Norsk Flygerforbund sier at Bastiansen hadde god erfaring med å fly helikoptertypen som styrtet. Foto: Privat Vis mer

Det skjedde ikke. Helikopteret kom aldri fram. Det styrtet på en holme ved Turøy, ni minutter unna Flesland lufthavn der det skulle lande.

- En tydelig figur i lutfarten - Olav var en fantastisk flott person. Han var en høvding i norsk luftfart. Vi har kjent hverandre i over 20 år som kolleger og gode venner, sier mangeårig kamerat og generalsekretær i Flygerforbundet, Sigurd Løkholm, til Dagbladet.

I løpet av sine 27 år i norsk luftfart var Bastiansen svært involvert i tillitsmannsarbeid. 57-åringen var ansatt i CHC Helikopter Service siden 4. januar 1989, og var styremedlem i selskapet og satt en periode som nestleder i Flygerforbundet. I tillegg har han hatt en rekke verv i Norsk Flygerforbund.

- Han var en synlig og tydelig figur i luftfarten, og har virkelig lært andre viktigheten av å samarbeide for å oppnå gode resultater og tryggere luftfart, sier han om mannen med over 11 500 timer bak spakene.
 
Over 11 500 timer bak spakene Bastiansen var også sterkt engasjert i internasjonalt fagforeningsarbeid gjennom IFALPA for å ivareta piloters rettigheter, og forbedre sikkerheten i offshore helikopter operasjoner, opplyser CHC Helicopter Service.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De siste to dagene har jeg fått telefoner og kondolansemeldinger fra hele verden. Olav var et menneske som var viden kjent. Tankene går til hans nærmeste. Dette er en tragisk ulykke som aldri skulle skjedd. De var sjanseløse da helikopteret falt, sier Løkholm.

De to hadde hyppig telefonkontakt, og var i kontakt med hverandre bare noen dager før ulykken, forteller han.

- Vi snakket på telefon og han virket veldig rolig og avslappet. Han har fløyet denne helikoptertypen siden 2013, og både han og den andre piloten hadde aldri flydd hvis de hadde vært klar over at det var noe som ikke stemte.

- En type som tok rommet I en uttalelse fra CHC blir Bastiansen beskrevet som lynende intelligent.

- Olav var en type som tok rommet, han var lynende intelligent, og han var alltid klar og tydelig med sine meningers mot. Olav har satt dype spor etter seg i CHC. Det rommet han fylte står nå tomt, står det i uttalelsen.

Den erfarne kapteinen giftet seg for noen år siden og etterlater seg en kone i Kenya og to barn bosatt i Norge.

Kan ta et år før vi får svar Hva som var årsaken til ulykken, er ennå uvisst. Havarikommisjonen anslår at det vil kunne ta et år å få endelige svar på hva som gikk galt da helikopteret styrtet og 13 personer omkom.

- Arbeidet med å lage en komplett undersøkelse som belyser alle faktorer som ledet fram til ulykken tar imidlertid erfaringsmessig minst 12 måneder, sa direktør i luftfartsavdelingen i Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen, til Dagbladet fredag.

Minneenheten som er sendt til England kan, sammen med analyse av havaristed og komponenter, bidra til å belyse hva som skjedde på ulykkestidspunktet og i tiden forut for ulykken. Det var dykkere som fant de svarte boksene på havbunnen ved ulykkesstedet.

- Vi vet ikke om dataene som ligger på dem er komplette før vi har fått lest dem av i et laboratorium under kontrollerte former så vi ikke ødelegger informasjon i prosessen, sa Halvorsen.