En kone for mye?

Tapet av menn under krigen gjør at Tsjetsjenia må innføre flerkoneri, mener republikkens sterke mann.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ST. PETERSBURG (Dagbladet): Tsjetsjenias sterke mann og kommende president, Ramzan Kadyrov (29 og far til fem), foreslår at den krigsherjede republikken hans må tillate flerkoneri. Begrunnelsen hans er at ti prosent av den mannlige befolkningen har blitt borte i den 10 år lange krigen. Rundt 200 000 menn har forsvunnet, de er drept eller har flyktet, mange er hjemløse i byer som Moskva og St. Petersburg. Dessuten - konstaterer Kadyrov - tillater islamsk lov at en mann kan ha opptil fire koner, hvis han bare kan forsørge dem, legger han til.

VED SIDEN AV trist statistikk og islamsk praksis er det sterkt verbalt skyts som begrunner forslaget. På spørsmål om loven trenger å forandres, for flerkoneri er ikke tillatt ifølge russisk lov, svarer Kadyrov til radiostasjonen Radio Echo:-  Nei. Enhver person bestemmer for seg selv hvordan han skal leve. Han er mesteren. Han bestemmer reglene. Jeg er sikker på at vi ikke vil blande oss inn i hans personlige liv, sier Kadyrov, som altså ikke vil utfordre sin mentor, Russlands president Vladimir Putin, ved å kreve en lovendring det vil være umulig for Putin å støtte.

DET DREIER seg om menns rettigheter, altså. Men den underliggende tanke i det tsjetsjenske mannssamfunnet dreier seg også om kvinnen, og den livsnødvendige retten til å tilhøre en familie. Den sosiale orden i et ikke-moderne samfunn som det tsjetsjenske er bygget rundt familien og ekteskapet. Det er mannen som i prinsippet tjener til det daglige brød, selv om det i Tsjetsjenia er 60 prosent arbeidsledighet. Og det er kvinnen som steller i et hjem der det som regel er fire, fem barn, og ofte husdyr. Vi snakker om et samfunn der kvinner formelt sett blir forsørget, selv om de ofte gjør det meste arbeidet. Og det er mannen som er sjefen. Spørsmålet om flerkoneri oppfattes neppe - av mennene, og det er dem som bestemmer - først og fremst som et spørsmål om moral. Det handler også om økonomi. I den situasjonen Tsjetsjenia er oppfattes flerkoneri av mange som en - eh - dyd av nødvendighet.

FOR DE ALLER fleste tsjetsjenske kvinner er ikke svarte enker, kvinner som melder seg til tjeneste som selvmordsbombere. De er kvinner som er engstelige og lei av krigen som har revet opp deres liv. Det er kvinner - som i flyktningleirene i naborepublikken Ingusjetia - trygler deg om hjelp fordi du er utlending, og at du derfor må være i stand til å hjelpe dem å komme vekk, vekk, vekk. Og forteller med stemmer som dirrer om sin angst for bli tvunget til å komme tilbake til Tsjetsjenia.Muslimske ledere i Russland har støttet Kadyrovs utspill. Og Putin og hans menn i Kreml har ikke kommentert det. Dermed er Tsjetsjenia i ferd med å få en del av den uavhengigheten det har kriget for i mer enn ti år. Ikke politisk, slik et nesten samlet folk i utgangspunktet krevde, men kulturelt, ved at samfunnet mer og mer bygges rundt muslimske dogmer. Og en lærdom i Putins Russland forsterkes enda en gang. Du kan stort sett gjøre som du vil, bare du ikke utfordrer makta åpent. I hvert fall hvis du er tsjetsjensk mann, og har overlevd helvetet.