En mann med egenskaper

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Audun Eckhoff ble mandag ansatt som ny direktør for Nasjonalmuseet. Han er den tredje sjefen på kort tid, ansatt av den andre styrelederen. Han overtar en utfordrende stilling, i en organisasjon preget og såret av sterke konflikter. Hans utfordring er å få organisasjonen til å fungere. Han må gjøre Nasjonalmuseet til et tyngdepunkt i den norske kunstverden og ikke bare på Kulturdepartementets budsjett. Hittil har det nye museet virket lammet av indre uenighet om mål, mening og midler. Samtidig blir det Eckhoffs oppgave å drive fram et nybygg til museet, dets samlinger og utstillinger. Det innebærer også at all planlegging og drift fram til det nye bygget står ferdig lett kan gi inntrykk av noe midlertidig. Men hvis det er noe Nasjonalmuseet ikke trenger nå er det å gi et inntrykk av å trå vannet mens man venter på flyttebilene.

Audun Eckhoff er en modig mann, og han får gode skussmål fra dem som har arbeidet sammen med ham. Han våget å stå åpent fram som søker, han våget å søke på nytt etter å ha tapt mot Alice Helleland ved forrige korsvei. Kanskje har han nettopp de egenskaper som trengs for å gjøre Nasjonalmuseet utadvendt igjen. Erfaringene fra en mer vellykket sammenslåing av museer i Bergen er gode å ha med. Lykkes han med å få de ansatte til ikke å definere seg etter tidligere konfliktlinjer, slik at energien kan brukes til mer relevant arbeide, er mye løst.

Kulturdepartementet har mye å tjene på at Eckhoff lykkes, og slik gi mening til departementets fusjonsiver, etter de siste katastrofale åra. Det burde gi Eckhoff gode kort å spille med i kampen om bevilgninger til nybygg og drift. Dersom organisasjonen nå også klarer å samle seg bak sin nye sjef, vil museet også stå sterkere. Da kan situasjonen raskt bli bedre. Den kan uansett vanskelig bli verre. Vi ønsker Audun Eckhoff lykke til med jobben. Å lede en organisasjon som Nasjonalmuseet er også en kunst.