En norsk løsning

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Sampo-sjef Björn Wahlroos fikk i går hele forsida av Dagens Næringsliv til å kalle DnB-sjef Svein Aaser for en «dårlig taper» fordi Den norske Bank har kjøpt seg opp til 9,8 prosent av aksjene i Storebrand, og dermed antakelig kan blokkere Sampos forsøk på oppkjøp. Loven krever at 90 prosent av aksjonærene sier ja til budet.
  • Financial Times, som er Dagens Næringslivs rosa forbilde, fnyser i gårsdagens utgave over DnBs forsøk på å stikke kjepper i hjulene for Sampo. «Den norske Banks agering er i ferd med å gjøre Norge til latter,» skriver Financial Times og anbefaler regjeringen straks å omgjøre loven som krever 90 prosents oppslutning av aksjonærene.
  • I Finansavisen raljerer redaktør Trygve Hegnar over Kåre Willochs kronikk i Aftenposten forleden, der han gikk inn for en norsk løsning for Storebrand. Hegnar kaller det «den verste svada vi har lest på lenge».
  • Det styrker oss i troen på at noe riktig er i ferd med å skje når liberalistene går sånn av skaftet. Det er jo ikke slik som de hevder, at verdien av Storebrand er lik det finske Sampo har budt for aksjen. Dette forsøket på oppkjøp ble møtt med bred politisk motstand da budet ble gjort kjent. Med Dagens Næringsliv i spissen har liberalistene forsøkt å sette munnkurv på alle politikere som har en mening om hva Folketrygdfondet bør gjøre i denne saken. Og styret og ledelsen i Storebrand var lynraske til å anbefale Sampos tilbud. Vi synes Kåre Willoch har et godt poeng når han sier at bonusene de får ved et slikt salg, gjør dem inhabile.
  • I økonomien finnes det et regnestykke som passer til ethvert politisk standpunkt. Når Dagens Næringsliv, Hegnar og andre argumenterer som om økonomien ble styrt av naturlover, er det som regel deres egne pekuniære interesser som representerer tyngdekraften. Underholdningsverdien stiger når Sampo-sjefen besværer seg over at han blir møtt med oppkjøpsstrategi.
  • Norske interesser er best tjent med at det finnes en løsning som slår sammen Den norske Bank og Storebrand.