En opera og en bydel

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Etter mange års strid om lokalisering og finansiering av vår framtidige opera ser det endelig ut til at fornuften og samarbeidsånden har seiret. Staten, Oslo kommune og grunneierne er blitt enige om hvordan regningen for riksveiomleggingen skal fordeles. Høyre, KrF og Venstre, som representerer statens og kommunens stemme, får full støtte av Arbeiderpartiet. Dermed er det solid flertall for det forslaget som regjeringen vil presentere for Stortinget om kort tid.
  • Ifølge planen vil det koste 2,8 milliarder kroner å bygge en ny senketunnel og rive trafikkmaskineriet som nå dominerer Bjørvika. Av dette beløpet skal staten betale 1,15 milliarder kroner. Salg av tomtene som dagens riksvei ligger på, vil gi 300 millioner kroner. Oslo kommune skal betale 150 millioner kroner. Mest skal hovedstadens bilister bidra med: 1,2 milliarder kroner gjennom fortsatt bompengebetaling.
  • Er så dette en urimelig byrde å velte på bilistene? Ja, mener informasjonssjef Egil Otter i Norges Automobil-Forbund. Men Otter organiserer bare én av bilistenes mange roller. Mange bilister er nemlig også operaelskere, andre er opptatt av miljøvern og forurensning, når de vel har satt bilen i garasjen, atter andre er opptatt av byutvikling og boligbygging. Otter organiserer ikke hele mennesker, selv om han gjør en viktig jobb som forsvarer av denne ene siden av oss.
  • Det gode med dette spleiselaget er at de som vil benytte senketunnelen mest, ha best anledning til å nyte operaforestillinger og for øvrig ha orkesterplass når en vakker bydel reiser seg opp fra trafikkhelvetet, er innbyggerne i Oslo og omegn. De vil bidra mest, men vil samtidig få mest. Distriktsbefolkningen vil bidra med tilsvarende mindre, godt under halvparten gjennom skatteseddelen. Det er dermed tatt større høyde for brukerfinansiering av dette prosjektet enn tilfellet er for de mange tunneler og kostbare veiprosjekter som er oppført i andre fylker. Derfor bør vi alle kunne synge en arie i glede over at det er mulig, ikke bare å bygge bruer over motsetninger, men også senketunneler.