Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

En politisk fallitt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • For få år siden var det like vanskelig å komme inn på lærerutdanningen som på medisinstudiet. Nå risikerer barna å få en lærer som verken kan regne eller skrive. Høyres skolepolitiske talsmann, Inge Lønning, karakteriserer lærerutdanningen som et oppsamlingsheat for folk som ikke har annet å satse på. Utsagnet er brutalt, og virker sikkert krenkende på alle lærerstudenter og uteksaminerte lærere som har tatt utdanning de siste 10- 15 åra. Men Lønnings spissformulering har dessverre atskillige korn av sannhet i seg.
  • Søkningen til lærerutdanningen har falt dramatisk. Det er ingen rift om plassene ved landets lærerhøgskoler lenger. Nesten alle med studiekompetanse kommer inn. Falt har også læreryrkets status, i takt med at lærerne har sakket etter lønnsmessig, sammenliknet med svært mange andre yrkesgrupper. I tillegg har lærerne overtatt omsorgs- og oppdrageransvar fra barnas familier. Dagens lærere er ikke pedagoger, de er sosialpedagoger, uten den nødvendige sosialpedagogiske kompetansen. Det er derfor ikke rart at utdanningssøkende med gode karakterer fra videregående skole velger andre yrkesløp.
  • Det har ikke manglet på advarsler mot denne utviklingen. Foran hvert eneste lønnsoppgjør de siste 20 år har lærerorganisasjonene gitt solide samfunnsmessige begrunnelser for sine krav om høyere lønn. De har også pekt på det innlysende behovet for etterutdanning. Argumentene er ikke blitt trodd. Faresignalene er overhørt. Skiftende regjeringer har vært mer engstelige for LOs vrede enn for skolens forfall.
  • Fortsatt er den norske skolen god. Men utviklingen er tydelig og skremmende. Landets best utdannede lærere, med hovedfag fra universiteter, har en gjennomsnittsalder på 55 år og er snart ute av systemet. Mange av disse vil erstattes av unge som ifølge Lønning både mangler kunnskapsgrunnlag og motivasjon for å bli lærere. Det er en fallitterklæring for politikerne som har hatt ansvaret for skole- og lønnspolitikken. De har villet en sterk og god offentlig enhetsskole, men de har ikke villet midlene.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media