Flystyrten i Larvik:

- En rekke hypoteser

Politiet etterforsker flere spor etter dødsulykken i Larvik tirsdag.

RADIO: Denne radiomeldingen kunne man høre på radiofrekvensen for fly i Larvik-området kl 09.21.55. Fire minutter seinere kom det mer. Vis mer
Publisert

Tirsdag morgen styrtet et småfly ved Tvedalen utenfor Larvik. Tre personer omkom i ulykken.

Allerede kort tid etterpå var både krimteknikere fra politiet, Kripos og Havarikommisjonen på plass for å starte undersøkelsene.

Onsdag fortsetter arbeidet.

- Det foregår mye arbeid på ulykkesstedet, forteller politiinspektør Magnar Pedersen i en pressemelding onsdag.

Det drives taktisk etterforskning i form av vitneavhør og innhenting av informasjon. Politiet har blant annet snakket med vitner på bakken, sier politiinspektøren til Dagbladet.

FUNNSTEDET: På ulykkesstedet jobber nå politiets krimteknikere og Havarikommisjonen. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
FUNNSTEDET: På ulykkesstedet jobber nå politiets krimteknikere og Havarikommisjonen. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

- Kan ta lang tid

- Det kan ta lang tid å finne årsaken til ulykken, og politiet etterforsker saken med en rekke etterforskningshypoteser, heter det i pressemeldingen.

Overfor Dagbladet utdyper Pedersen at de ikke kan gå i detalj om hva slags hypoteser de nå etterforsker etter.

- Det er naturlig å ha en rekke hypoteser, knyttet til alt fra det tekniske, det menneskelige og værforhold. Vi går inn i etterforskningen med et åpent sinn, sier Pedersen.

Politistasjonssjef i Larvik, Tor Eriksen, uttale tirsdag til Dagbladet at det er flere vitner som meldte seg i løpet av dagen i går.

- Det er opplysninger som vi følger opp, sier Eriksen til Dagbladet.

ÅSSTEDET: Tirsdag kveld var det fortsatt mye aktivitet der flyet styrtet. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
ÅSSTEDET: Tirsdag kveld var det fortsatt mye aktivitet der flyet styrtet. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Avhørte ansatte

Han opplyser også at politiet ikke kommer til å frigi navnene til de omkomne på nåværende tidspunkt.

- Vi har en løpende dialog med pårørende og de er ikke helt klare ennå, sier politistasjonssjefen.

Politiinspektør Pedersen sier at det også gjennomføres ID-arbeid, blant annet DNA-prøver og obduksjon. Dette kan ta noe tid.

Pedersen oppfordrer eventuelle vitner med videomateriale fra hendelsen om å melde seg. De er per nå ikke kjent med om det eksisterer slike videoer.

Politiet har også avhørt ansatte ved den aktuelle flyskolen, Pilot Flight Academy, tirsdag, bekrefter grunnlegger Frode Granlund overfor Dagbladet.

- Det var ansatte ved skolen som det er naturlig å snakke med, sier han.

TYDELIG PREGET: Pilotskolesjef Frode Granlund omtaler ulykken som skjedde under en skoleflygning tirsdag formiddag som tragisk. Reporter: Kaja Storrøsten. Video: Christian Fjermeros Vis mer

Løftes ut med helikopter

Avdelingsdirektør for luftfart ved Havarikommisjonen, Kåre Halvorsen, sier det er altfor tidlig å spekulere i mulig årsak til ulykken.

- Først skal vi få løftet ut vraket med helikopter. Deretter vil det bli kjørt til våre lokaler på Kjeller hvor vi vil gjennomgå vraket og tolke de sporene vi finner der.

- Hva slags spor er det dere ser etter?

- Man ser på mange ting. Det kan være skadeomfanget på motorene og vrakdelene, men det finnes også elektronikk om bord i flyet som lagrer masse informasjon. Utfordringen er at denne elektronikken ikke er laget for å motstå de kreftene som flyet har vært utsatt for.

Samtidig sier Halvorsen at det er minst like viktig å få prate med de som har hatt det operative samarbeidet med flyet, samt vitner.

- Hva er det som skiller en skoleflyging fra en vanlig flyging?

- Det foregår litt på samme måte som når man kjører opp til bil. Det er et opplæringsprogram som de skal igjennom. Hvor langt man hadde kommet i dette tilfellet vet jeg ikke, men det vil bli et sentralt spørsmål, sier han.

Kjenner ikke til liknende

Avdelingsdirektøren forteller også at de foreløpig ikke har sett på om det har vært flere ulykker med den samme flytypen tidligere, men at dette vil bli naturlig å undersøke.

Det vil også bli relevant å sjekke ut bakgrunnen for skoleflygingen.

- Hvilken type trening de skulle gjennomføre vil bli et relevant spørsmål, sier Halvorsen.

Legger ikke ned flyforbud

Torsdag vil flyskolen åpne for normal undervisning igjen, forteller grunnlegger Frode Granlund.

- Vi tar sikte på å komme i gang med flytrening også, med de samme flyene. Vi har ingen informasjon om at det er noe teknisk feil med selve flytypen, sier han.

Dagbladet har spurt Luftfartstilsynet om de har gjort tilsyn på det aktuelle tomotors skoleflyet, Diamond DA-42NG. Det har de ikke, men de kjenner til flytypen.

- Det er produsert av et østerriksk selskap og har europeisk typesertifikat. Det aktuelle fartøyet ble tatt inn på norsk register fabrikknytt i oktober 2020, sier Sanne Blom, senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet.

RADIO: Denne radiomeldingen kunne man høre på radiofrekvensen for fly i Larvik-området kl 09.21.55. Vis mer

Det er Luftfartstilsynet som avgjør om det skal legges ned flygeforbud på modellen om feilen ikke blir oppdaget, eller om det er fare for at det kan skje igjen.

- Vi gjør vurderinger basert på løpende informasjon fra politiets etterforskning og undersøkelser av havarikommisjonen. Per nå har vi ingen informasjon som tyder på at det er grunn til ilegge flyforbud for flytypen, sier hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer