VOLDTEKT AV SPILLEREGLER: Jack Netskar i Norsk Flygerforbund mener Norwegians påfunn om å endre selskapsstrukturen midt under en streik, er en ren voldtekt av arbeidslivets spilleregler. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet.
VOLDTEKT AV SPILLEREGLER: Jack Netskar i Norsk Flygerforbund mener Norwegians påfunn om å endre selskapsstrukturen midt under en streik, er en ren voldtekt av arbeidslivets spilleregler. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet.Vis mer

- En ren voldtekt av arbeidslivets spilleregler

Det kaller Jack Netskar i Norsk Flygerforbund den nye selskapsstrukturen Norwegian annonserte idag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norwegian-pilotene fulgte ikke Bjørn Kjos sitt ultimatum om å møte til forhandlinger torsdag klokka 15. Da sendte Norwegian Air Shuttle pilotene enda lenger ned i selskapspyramiden, ved å opprette tre nye datterselskaper pilotene fra Norge, Sverige og Danmark skal være ansatt i.

Reaksjonene på grepet er sterke. Sveriges statsminister Stefan Löfven ble i spurt om hva han syntes om konflikten i den svenske riksdagen i dag.

- I denne konflikten ser vi utstrakt bruk av streikebrytere. Det er fullstendig usselt. Hva synes statsministeren? Spurte Vänsterpartiet-leder Jonas Sjöstedt

-  Statsministeren synes det er fullstendig usselt å sette inn streikebrytere. Det trenger du ikke lure ett sekund på, svarte Löfven, ifølge  Expressen.

Voldtekt av spilleregler
Jack Netskar, ansvarlig for internasjonale spørsmål i Norsk Flygerforbund, bruker enda sterkere ord.

- Det som skjer nå er en ren voldtekt av arbeidslivets spilleregler under en forhandling. Jeg har vel knapt nok sett maken i Skandinavia, sier Netskar, som mener pilotene ikke må rikke seg en millimeter for Norwegian.

Konsernsjef Bjørn Kjos møtte pressen torsdag ettermiddag, og uttalte at han syntes situasjonen er «helt tragisk». Kjos gjorde det klart at pilotene ville fått for stor innflytelse i Norwegian som helhet dersom de skulle vært ansatt i selve driftselskapet.

- Bruker maktmidler Netskar har sittet i møter i Brüssel de siste tre dagene med europeiske kolleger, og kan melde om at alle himler med øynene når de får høre hva Norwegian utsetter sine piloter for.

- Jeg tror de skal fortsette å agere slik de har gjort frem til nå. Hvis selskapet ikke er interessert i å forhandle reelt, men vil bruke maktmidler som å overføre de ansatte til nye selskaper og splitte dem, så tror jeg de skal sitte stille i båten sin, mener Netskar.

Ifølge Kjos har Norwegian opprettet de tre datterselskapene fordi pilotene i Norge, Sverige og Danmark har forskjellige krav.

- Jeg vet ikke om fagforeningene vil godta tilbudene. Det kan være forskjellig fra land til land, det er sterke krav i Danmark om pensjon, for eksempel, mens det i Norge er andre krav. Jeg vet ikke hvordan tilbudet vil bli mottatt, sier konsernsjefen, som er klar på at selskapet ikke vil gi ifra seg retten til å bestemme når og hvor pilotene skal fly.

Pilotenes rettigheter, blant annet deres tariffavtaler, vil følge pilotene inn i de nye selskapene.

- Lederskap basert på trusler Netskar mener at Kjos på et tidspunkt må begynne å forholde seg på en ordentlig måte overfor sine ansatte.

- Det kan se ut som Norwegians lederskap baserer seg på trusler, og de ansattes tillit til ledelsen er borte. Så lenge Parat og NPU er i streik, er halvparten av pilotene i Norwegian i streik. Nå ser vi også at piloter fra hele verden støtter pilotene i Norwegian, og i Danmark går de trolig ut i sympatistreik, sier Netskar.

- Tror du dette kom som et sjokk på pilotene i Norwegian?

- Egentlig ikke. Det er nettopp derfor pilotene har stått helt fast på ønske om å være ansatte i det selskapet hvor driften ligger. Men at Norwegian velger å gjøre dette, etter det som har kommet frem de siste dagene, er oppsiktsvekkende, mener Netskar om Kjos sitt nye organisasjonsgrep.

- Folk bør støtte pilotene Netskar slakter den nye selskapsstrukten til Norwegian. Han mener Norwegians grep tyder på en tanke om å forlate den skandinaviske velferdsmodellen.

- Dette handler ikke om kroner og øre i lønn og pensjon, men det handler om ansettelsesvernet. Kjos har et ønske om full fleksibilitet og et ønske om å kunne leie inn de billigste pilotene. Dette fører til at pilotene mister ansettelsestryggheten totalt, påpeker Netskar og mener at folk flest bør sympatisere med pilotene.

- Nitti prosent av befolkningen bør stille seg bak pilotene, ettersom nitti prosent er ansatte i Norge. Alle arbeidstakergrupper bør frykte en slik type modell Bjørn Kjos vil innføre. Dersom en slik modell blir innført i arbeidslivet generelt, er vi i ferd med å forlate den skandinaviske velferdsmodellen, mener Netskar.

TRUSLER: Jack Netskar i Norsk Flygerforbund mener Bjørn Kjos baserer sitt lederskap på trusler og maktmidler.
Foto: Halvor Solhjem Njerve / Dagbladet
TRUSLER: Jack Netskar i Norsk Flygerforbund mener Bjørn Kjos baserer sitt lederskap på trusler og maktmidler. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Dagbladet Vis mer