PÅ VEI: Tidligere militære lastebiler ble eksportert fra Drammen til Emiratene, hvor de her er fotografert. 17 Iveco lastebiler ble sendt videre til Eritrea, som er omfattet av en våpenembargo. Før eksporten ble lastebilene malt gule for å gi et mer sivilt inntrykk. Foto: FN/Scanpix/John Terje Pedersen
PÅ VEI: Tidligere militære lastebiler ble eksportert fra Drammen til Emiratene, hvor de her er fotografert. 17 Iveco lastebiler ble sendt videre til Eritrea, som er omfattet av en våpenembargo. Før eksporten ble lastebilene malt gule for å gi et mer sivilt inntrykk. Foto: FN/Scanpix/John Terje PedersenVis mer

- En sak for Stortinget

Vil inkludere Eritrea-lastebilene i kontrollkomité-saken om Nigeria-båtene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TRONDHEIM (Dagbladet): Lørdag avslørte Dagbladet at minst 17 tidligere militære lastebiler ble eksportert fra Norge til skrekkregimet i Eritrea.
FNs sanksjonskomité overvåker sikkerhetsrådets sanksjoner mot landet som har vært involvert i flere kriger og konflikter på Afrikas horn. De anser eksporten fra Norge som et brudd på embargoen.
Likevel er Forsvaret blitt nektet av forsvarsdepartementet i å utelukke den norske oppkjøperen som står bak eksporten.

- Jeg er veldig overrasket. Dette ser ut som et klart brudd på eksportkontrolloven. Når det så tydelig er vist for departementet at denne kjøperen ikke presenterer korrekte sluttbrukerattester så har de et ansvar for å stoppe salgene, sier stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF).

Ny høring Forrige uke var han med å arrangere høring om de såkalte Nigeria-båtene, der ti norske utrangerte marinefartøy har havnet hos paramilitære i vest-Afrika.
De 17 lastebilene ble eksportert i august 2012, men Dagbladet vet at PST er bekymret for at enda flere biler har blitt eksportert til Eritrea og etterforsker også en konkret forsendelse av kjøretøy fra januar 2013.
Grøvan sier han forstår PSTs bekymring for at den ulovlige eksporten fortsetter.

- Her begynner det å brenne under beina på ledelsen i Forsvarsdepartementet som dypt har beklaget det som skjedde med båtene. Og så lar de dette skje til tross for at sanksjonskomitéen har påvist ulovlig eksport, sier han.

Nå går han inn for at kontroll- og konstitusjonskomiteen inkluderer salget av lastebiler i den pågående kontrollsaken om marinefartøyene. Han vil innkalle forsvarminister Ine Eriksen Søreide til en ny høring om salg av utrangert forsvarsmateriell.

- Nå har vi allerede hatt én høring og vi har jo tatt til orde for å ha en høring nummer to. Og den nye informasjonen som vi har fått her bare ytterligere understreker behovet for en ny høring. Her trenger vi å høre statsrådens svar på hva som egentlig har skjedd, sier Grøvan.

Vanstyre På KrF´s landsmøte i Trondheim er også partinestor Kjell Magne Bondevik. Han er og overrasket over Dagbladets avsløring. I 2006 og 2007 var han FNs spessialutsending for humanitære spørsmål til Afrikas horn.

- Det gjorde at jeg kom tre ganger til Eritrea. Menneskerettighetssituasjonen er forferdelig i det landet - mye verre enn de fleste er klar over. Presidenten er blitt en diktator - som fengsler politiske opposisjonelle og de som ikke tilhører en av de fire godkjente trosretningene. Unge flinke mennesker risikerer livet for å komme seg ut av landet. Og så er det en helt unødvendig prekær humanitær situasjon på grunn av vanstyre, sier Bondevik.

Han er enig med Grøvan i at dette nå må bli en sak for Stortinget og regjeringen.

- Hvis våpenembargoen mot Eritrea er omgått så er det en veldig alvorlig sak som må få etterspill, politisk også. Dette antar jeg at både regjeringen og Stortinget vil ta veldig alvorlig, sier Bondevik.

Brudd Roger Jensen, som har kjøpt minst 66 utrangerte lastebiler fra det norske Forsvaret og som står bak eksporten forsvarer seg med at bilene er helt like de sivile bilene som hvem som helst kan kjøpe i butikk. Han fikk til og med lastebilene malt gule for å minske det militære inntrykket.

- Det er alt for enkelt, for slike lastebiler er nødvendig for å få våpen og forsyninger fram. Og hvis det er solgt lastebiler fra Norge til et slikt formål så kan det ikke være noe annet enn et brudd på embargoen, sier Bondevik.

Han understreker at embargoen er vedtatt av sikkerhetsrådet og at et brudd på den er et brudd på Norges internasjonale forpliktelser.