En SAS-reisendes historie

Etter 24 timer med kanselleringer, bortforklaringer og løgner, hadde SAS bare fraktet Øystein Olsen (54) halvveis fra Molde til Kristiansand. Hjem kom han ikke før han kastet seg på bussen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ukependler Øystein Olsen fikk føle SAS Braathens kaoset på kroppen da han skulle hjem til Kristiansand fra jobben på Ormen Lange Onshore utenfor Molde . Her er sørlendingens vanvittige reisehistorie:

20. januar kl. 10.55: Melding på intranett. Flyet med avgang fra Årø klokka 14.05 er innstilt. . På veien til flyplassen ringer jeg SAS Braathens servicetelefon. For English, press nine. Du får nå ni valgmuligheter, for innenlandsreiser trykk en... . Venter noen minutter, får beskjed om at dessverre: Min fullprisbillett kan ikke bookes om fra en kansellert avgang via telefonen, det må jeg gjøre på flyplassen. Kanskje kan jeg komme med 12-flyet der, opplyses det.

20. januar kl. 13.30: Framme på Årø. I skranken får jeg opplyst om at jeg allerede er booket om til 17.05 fra Årø og 19.15 fra Gardermoen.

Hvorfor måtte jeg reise ut hit for å få greie på det? Jeg kunne jo jobbet et par timer til?

20. januar kl. 18.00: Ankommer Gardermoen, og ser at flyet til Kjevik er blitt utsatt til 20.30. Hører over høyttaleren at Norwegian også utsetter avganger. Passasjerer kan hente matbilletter. Undres på hvorfor SAS Braathens ikke sier det samme?

Litt over klokka 20 blir skjermen med avgangsopplysninger svart. Området ved Gate 13 der Kjevik-flyet skal boardes, er fullt av folk. SAS Braathens opplyser at de har både fly og mannskap, men sier at flyplassen på Kjevik er stengt, og ikke vil bli åpnet igjen. Vår flight er derfor kansellert. All hotellrom er fullbooket. Buss har man ikke klart å få tak i. NSB har utnyttet all tilgjengelig kapasitet.

Vi får opplyst at vårt fly skal benyttes til en flight til Trondheim klokka 21.40.

En medreisende til Kristiansand opplyser at han har snakket med en bekjent som jobber i kontrolltårnet på Kjevik, som sier at flyplassen er åpen. «Det kan ikke medføre riktighet», er den bryske kommentaren fra SAS.

 FLY FORBANNET:  Øystein Olsen våget seg på å reise med SAS Braathens igjen i går kveld, men ble også da noe forsinket. Foto: Henning Lillegård
FLY FORBANNET: Øystein Olsen våget seg på å reise med SAS Braathens igjen i går kveld, men ble også da noe forsinket. Foto: Henning Lillegård Vis mer

20. januar kl. 22.00: Fortsatt ingen informasjon. Noen av passasjerene som har plass på flyet til Kjevik klokka 23.15 har sluttet seg til oss andre. Jeg ringer servicetelefonen i håp om informasjon der. «Servicetelefonen er betjent mellom klokka 07 og klokka 22.»

En av oss henvender seg til Avinors serviceskranke. «Jeg er ikke informert om at vi har noe ansvar for dere», lyder svaret.

20. januar kl. 23.00: Jeg tar meg tilbake opp i hovedhallen. Finner det formålsløst å prøve serviceskranken, der ventetida er halvannen til to timer. Jeg går til innsjekkingen. «Du er booket på kveldsflyet klokka 20.00 i morgen kveld» , er svaret. Det er 20 timer til. Hva skal jeg gjøre i mellomtida? «Du må henvende deg til trafikksenteret» , er beskjeden.

Midnatt: Framme ved skranken. Vi får henvisning til SAS Radison Park hotell på Fornebu. Det kommer en SMS til en medreisende fra en reisende på 23.15-flyet til Kjevik: «Vi takser ut mot rullebanen nå... Mange ledige seter, hvor ble det av deg?» Skal ikke gjenta de glosene som falt der og da.

21. januar kl. 01.30: Framme ved hotellet på Fornebu, finner jeg ut at det er like greit å gi opp SAS Braathens. Første rutebuss sørover får meg hjem tolv timer raskere.

21. januar kl. 08.25: Bussen går fra Oslo. Turen går greit. Sjåføren er hyggelig, og kaffen er gratis.

21. januar klokka 11.15: Jeg får en mystisk SMS fra SAS: «Vi viser til din flybestilling med rfX8Xnt9. Vi kan bekrefte at du har fått plass med SK 225 klokka 20.05 i dag til Trondheim?» Hvorfor i huleste mener SAS Braathens at jeg skal til Trondheim?

21. januar kl. 14.00: Vel hjemme i Kristiansand, over ett døgn etter at turen startet.

Her finner jeg etter hvert ut at informasjonen fra SAS Braathens om at Kjevik flyplass var stengt er rein løgn. Mandag morgen prøver jeg meg som SAS Braathen-passasjer igjen. Denne gangen tar returreisen, fra Kristiansand til Molde «bare» 11 timer.

Men jeg har i alle fall funnet ut hva SAS Braathens står for:

S nakk A ldri S ant.