KOM HIT:  Sex-kjøpere kom til denne leiligheten for å treffe det de trodde var prostituerte. I stua satt to journalister fra Magasinet. Foto: ØISTEN NORUM MONSEN
KOM HIT: Sex-kjøpere kom til denne leiligheten for å treffe det de trodde var prostituerte. I stua satt to journalister fra Magasinet. Foto: ØISTEN NORUM MONSENVis mer

- En sexselger vil omtrent aldri vite hvem man møter på forhånd, uansett

Uenig i påstander fra sexarbeider, Grostad.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Den metoden vi har brukt er ikke uproblematisk, men vi har vurdert nøye i forkant, og har kommet fram til at dette var rette måten å gjøre det på. Det har vi også redegjort uførlig for i artikkelen, sier Magasinet-journalist Rønnaug Jarlsbo.

Hun og hennes kollega Trude Lorentzen får massiv kritikk fra sexarbeider og student Hege Grostad etter Magasinets møte med sexkjøpere (krever abo.).

Magasinet-journalistene la ut fiktive annonser på eskortesider, og møtte deretter kundene som så ble informert om de egentlig var journalister som ønsket intervjuer. I forkant ble det også gjort research på alle som ringte inn med sporbare nummer.

Dette får Grostad til å reagere, som mener at denne måten å jobbe på går utover sikkerheten til selgerne.

- Fremgangsmåten er uetisk. Det mest alvorlige her er at dette stuntet vil gjøre at mange vil kvie seg for å kontakte sexarbeidere med sitt eget nummer, sier Grostad.

- Aldri vite uansett Magasinet-journalistene er uenig med Grostad.

- En sexselger vil omtrent aldri vite hvem man møter på forhånd, uansett. Slik er det både for selger og kjøper. Så jeg tror ikke disse sakene vil forandre markedet i nevneverdig grad, sier Jarlsbo.

- De aller fleste kundene som kontaktet oss hadde allerede (før vår reportasje) reservert seg mot nummeropplysning. Vi brukte journalistiske sporingsteknikker som likevel førte fram til personene, via Bizweb og andre søkeverktøy i dypwebben. Men det er ikke vårt inntrykk at majoriteten av disse kundene spiller med åpne kort i utgangspunktet når de opererer på sexmarkedet, sier hennes kollega Lorentzen.

Grostad mener at Dagbladet ydmyker sex-kjøpere når man gjør det på denne måten.

- Det var frivillig for kundene vi møtte om de ønsket å delta i intervju. De som takket nei, kunne gå igjen uten negative konsekvenser. Det bemerkelsesverdige er at opptil flere faktisk ønsket å snakke med oss og at de i ettertid også ga uttrykk for at de satt pris på samtalen. Vi bestrebet oss bevisst på ikke å ta stilling til sexkjøpsloven og formulerte alle spørsmål helt åpent, sier Lorentzen.
- Beste måten Hege hevder kontakten med sexkjøpere kunne vært gjort på en mye mer human måte, enn ved å overraske dem på denne måten.

- For å være helt ærlig, så synes jeg Dagbladet skal legge seg flat for sexkjøpernee som føler seg lurt. Hvis informasjon om sexarbeid ansees som interessant for Dagbladets lesere, så kunne journalistene heller ha kontaktet sexarbeidere eller etterlyst kunder i sin avis.

Jarlsbo forteller at hun og Lorentzen nettopp ønsket å møte kunder som ikke var forberedt eller «farget» i noen retning.

- Vi var opptatt av å treffe kundene i kjøpsøyeblikket, når det ikke var noen tvil om at de var kjøpere. Vi ville ikke ha noen mellomperson som silte ut på forhånd. Da vil utvalget bevisst eller ubevisst bli farget av mellompersonen, sier Jarlsbo.