En siameser på tanken

En tysk oppfinner mener å ha funnet løsningen på drivstoffkrisa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Uværet og flommen i New Orleans har ført til at flere land enn de nordiske har fått føling med høye bensinpriser. I England ble det nylig arrangert demonstrasjoner for å få senket drivstoffavgiftene, og bøndene i California blir utsatt for dieseltjuveri etter at dieselprisen forrige uke steg til rekordhøye 3.25 dollar per gallon.

Nå mener en tysk oppfinner og forsker å ha funnet løsningen på de høye drivstoffprisene, men løsningen vil sannsynligvis ikke falle i så god jord hos dyreaktivister.

Kattekadaver

Doktor Christian Koch (55) har nemlig laget en organisk dieselmikstur bestående av gamle dekk, ugress _ og dyrekadaver.

Blandingen blir varmet varmet opp til 300 grader celsius for å filtrere ut hydrokarbonet av blandingen, og ved hjelp av Kochs patenterte KDV-500-maskin blir den så omdannet til diesel av en katalytisk omformer.

Ifølge CNN.com er Kochs spesielle blanding av overkjørte katter og avfall svært økonomisk. Den såkalte bio-dieselen koster rundt 1.80 kroner per liter, som i Tyskland er rundt en femtedel av normal dieselpris.

- Jeg kjører en vanlig diesel-drevet bil med denne blandingen. Jeg har kjørt 170 000 kilometer uten problemer, forteller Koch.

Han forteller videre at det trengs rundt 20 kattekadaver for å produsere nok drivstoff til å fylle en 50-liters tank, som er rundt 2.5 liter per katt.

En siameser på tanken

- Ulovlig

Presidenten i det tyske dyrevernsforbundet, Wolfgang Apel, sier derimot at denne typen bruk av døde katter er ulovlig i Tyskland.

- Tyske hunder og katter er ikke i fare, for denne typen praksis er forbudt i Tyskland, sier Apel, som likevel sier at de vil holde et øye med denne saken.

KONTROVERSIELL: Christian Koch har utviklet en maskin som blant annet omdanner dyrekadaver til såkalt biologisk diesel.
SJOKKPRISER: Drivstoffprisene i USA har tradisjonelt sett vært svært lave sammenliknet med europeiske forhold, men i det siste har høye oljepriser og flommen i New Orleans ført til en markant økning i blant annet dieselprisene.