FÅR KRITIKK: Miljøorganisasjonene Zero og Greenpeace mener Venstre og Klima- og miljøminister Ola Elvestuen foreløpig har fått til lite på klimafeltet siden partiet kom i regjering i januar. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
FÅR KRITIKK: Miljøorganisasjonene Zero og Greenpeace mener Venstre og Klima- og miljøminister Ola Elvestuen foreløpig har fått til lite på klimafeltet siden partiet kom i regjering i januar. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Klimapolitikk

- En stor skuffelse

Miljøorganisasjoner gir strykkarakter til Venstres klima-innsats i regjering.

Da Venstre gikk inn i regjering med Høyre og FrP i januar, sto klimapolitikken høyt på dagsordenen for det grønne partiet i regjeringskonstellasjonen.

Under forhandlingene sørget Venstre for at blant annet Lofoten, Vesterålen og Senja holdes fri for oljeaktivitet i denne stortingsperioden. Partiets nestleder, Ola Elvestuen, overtok statsrådsposten med ansvaret for klima og miljø.

Etter et halvt år i regjering holder i dag Venstre sin oppsummerende pressekonferanse før sommerferien.

Dagbladet har spurt miljøorganisasjoner i Norge om hvordan de vurderer Venstres innsats på klima og så langt som regjeringsparti.

-Må komme sterkt tilbake

- Det er lite de har lyktes med, sier Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero.

- De mislyktes med å sette preg på klimameldingen, og for å rette opp det må de komme sterkt tilbake til høsten med sektorvise planer for hvordan vi skal få til et teknologiskifte og kutte utslipp.

Holm mener Venstre også må sørge for at neste års statsbudsjett kommer med avgiftsendringer som gir en raskere omstilling i transportsektoren, og at det satses videre på teknologiskifter i industrien – blant annet karbonfangst- og lagring.

- Stor skuffelse

Heller ikke Truls Gulowsen, leder i Greenpeace, er imponert over hva Venstre har fått til så langt.

- De har vært en stor skuffelse på klimaområdet, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har ikke sett endringer i oljepolitikken, de la fram en klimamelding uten tiltak, og de har videreført en biodrivstoffpolitikk som vi vet ødelegger regnskogen.

Gulowsen sier han forventer at Venstre sørger for full stopp i utdeling av oljelisenser i sårbare områder.

I tillegg mener han regjeringen må stramme opp Oljefondets regler for kullinvesteringer, at fondet selger seg ut av oljeselskaper, og får komme i gang med investeringer i fornybar energi utenfor børs.

- Der er det helt klare faglige råd og føringer fra Stortinget, og ingen grunn til flere utsettelser.

- Har jobbet godt

Christoffer Ringnes Klyve, nestleder i Fremtiden i Våre Hender, trekker derimot fram Oljefondet som et område der Venstre har lyktes.

- Alt tyder på at de har jobbet godt i regjeringa og lagt grunnlaget for at Stortinget etter utallige utredninger nå åpner for å investere Oljefondet i sol- og vindkraft. Gjort riktig, vil dette kunne ha enorm betydning for veldig mange mennesker som trenger ren energi, og for klodens klima.

Klyve der derimot skuffet over at Venstre ikke har klart å stanse nye oljefelt.

- Bare åpningen av Johan Castberg øker de årlige norske utslippene tilsvarende over 100 000 privatbiler. Regjeringen fortsetter å tildele enda flere oljeblokker i Barentshavet, og gir blaffen i miljøfaglige advarsler med Venstre på vakt, sier han.

Fremover håper han å se økte miljøambisjoner.

- Venstre og regjeringa må gjøre langt mer for å gjøre de miljøvennlige valgene til det beste for lommeboka på flere områder. Tog og buss må bli billigere enn bil og fly, grønnsaker må bli billigere enn kjøtt, og det må bli billigere å reparere enn å kjøpe nytt.

- Sterkeste noensinne

På telefon fra Brussel, stiller Klima- og miljøminister Ola Elvestuen seg uforstående til kritikken.

- I klimameldingen ble målene for utslippskutt i transportsektoren fram mot 2030 skjerpet fra 35 til 50 prosent. Det er en vesentlig styrking, og et direkte resultat av forhandlingene på Jeløya. Vi har også sikret at så mye som mulig av utslippskuttene skal tas i Norge, sier han.

Elvestuen har ei lang liste, som inkluderer videreføring av elbil-fordelene, målet om at nye biler skal være utslippsfrie i 2025, vern av ti prosent av skogen, forsterket innsats mot prioriterte arter, grønn skipsfart og videre satsing på karbonfangst- og lagring.

- Jeløya-plattformen er den sterkeste på klima og miljø i Norge noensinne. Vi har fortsatt mange saker igjen å gjennomføre, men jeg mener vi har hatt en god start. Min viktigste jobb i år er å få på plass en enighet med EU om felles gjennomføring av utslippsmålene fram mot 2030.