En sunn og rimelig middagsuke

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med litt planlegging kan du lage sunnere og rimeligere middager, som likevel blir raske å lage: MANDAG Fiskeboller i hvit saus (oppskrift står ofte på boksen), kokte poteter, erter og gulrøtter (frossenblanding). TIRSDAG Kjøttsuppe med grønnsaker. Lages kvelden i forveien. Kok suppekjøtt av storfe (billigere kilopris enn pølser!) mens du ser på TV. Skjær opp grønnsaker og potetterninger og ha i mot slutten av koketida. Lag stor porsjon og frys ned. Grovt brød til. ONSDAG Spagetti med saus laget av den magreste kjøttdeigen, hermetiske tomater, løk og krydder. Masse grønn salat til, pluss brød. TORSDAG Kokt, fersk fisk, eller frossen hvis du ikke får tak i fersk. Kokte poteter og råkostsalat eller kokte gulrøtter til. Litt lettrømme på i stedet for smeltet smør. FREDAG En eksotisk kyllinggryte med ris. Engasjer hele familien til å skjære opp ingredienser, f.eks. paprika, tomat, løk, brokkoli brunes i olivenolje. Tilsett biter av kylling, ferdiggrillet eller stekt i egen ovn. Salat og brød til. LØRDAG Risengrynsgrøt laget på lettmelk. Pizza, tacos, reker eller noe annet populært i familien om kvelden. SØNDAG God gammeldags skinkesteik med surkål eller lettkokte, ferske grønnsaker til. Smak til skyen og jevn den med maisenna. Lag en stor steik, så har du kjøttrester til en lapskaus.