En tikkende brann-boble

BERLIN (Dagbladet): I går måtte Volkswagen-konsernet bite i det sure eplet og kalle tilbake 10 100 eksemplarer av den nye, nostalgiske Folkevogna. Den nylig lanserte prestisjebilen Beetle er en tikkende brannbombe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Beetle var blitt en kultvogn allerede innen den kom på markedet. I Norge har stolte kjøpere med store lommebøker sikret seg de 500 første - og nummererte - nyboblene som etter planen skulle komme til landet i oktober. Den er konstruksjonsmessig en godt utstyrt Golf med design som minner som den gamle og populære Folkevogna. I Norge må utålmodige kunder regne med å punge ut minst 220 000 stolte kroner for vidunderet.

Konstruksjonsfeil

Men i går kveld tikket den pinlige meldingen inn fra Volkswagen of America: Konstruksjonsfeil i det elektriske anlegget fører til problemer med klimaanlegget og bensinpumpa. I beste fall kan motoren slokne og bilen bli stående stille. Skulle det gå helt galt, begynner kjøretøyet å brenne.

«Ingen brent til nå»

«Ingen biler har brent til nå,» beroliger VW fra USA. Men i tider hvor storprodusentene av tyske biler fryder seg over stadig nye avsløringer av farlige feil på konkurrentenes nyskapninger, er få observatører i tvil om hva budskapet egentlig innebærer: - Ingen røyk uten ild.

Bedre å reagere selv, enn at et prøveeksemplar går opp i lys lue - som da Mercedes' nye A-klasse nylig veltet under en produktprøve med et svensk motormagasin som foretok den etter hvert legendariske «elgtesten».

Varmt hvetebrød

Beetle produseres i Mexico og er foreløpig bare omsatt i USA og Canada, hvor den har gått unna som varmt hvetebrød. Enkelte eksemplarer har likevel nådd Europa, hentet over Atlanterhavet av utålmodige privatimportører.