En tragisk farse

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Noen ganger går offentlige saker gjennom flere stadier, men bare unntaksvis ser vi at et problem vokser videre til krise, skandale, tragedie og sist til farse. Det er imidlertid tilfellet med billettsaken i Oslo som ikke synes å ha noen ende. Det er snart gått åtte år siden Oslo Sporveier, Stor-Oslo Lokaltrafikk og NSB startet arbeidet med et felles, elektronisk billettsystem. Allerede før dette hadde et forsøk endt i fiasko med en regning på 130 millioner. Siden det har problemene og kostnadene stadig lagt på seg slik at den foreløpige sluttsummen er på 620 millioner – uten at noen løsning er i sikte.

Tanken om et elektronisk system som gjør det mulig å reise på tvers av transportformer på samme elektroniske billettkort, er en riktig og fremtidsrettet idé. Det samme kan man ikke si om gjennomføringen. At det nå også kommer fram at sporveien sitter på billetter for 43 mill. kroner som trolig må kastes, øker ikke akkurat tiltroen til at dette er framtida. Den pågående granskingen må ha som hovedoppgave å finne ut hvem som er ansvarlig for tragedien.