Klima og Miljø:

En tredjedel færre biler i Oslo i 2030

Det er målet til Oslos byråd kommer det fram på en pressekonferanse fredag.

OSLO: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap), byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (Mdg) og byråd for oppvekst og kunnskap Inga Marte Thorkildsen (Sv). Foto: Ole Berg-rusten / NTB Scanpix
OSLO: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap), byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (Mdg) og byråd for oppvekst og kunnskap Inga Marte Thorkildsen (Sv). Foto: Ole Berg-rusten / NTB ScanpixVis mer

Byrådsleder Raymond Johansen, byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg og byråd for oppvekst og kunnskap Inga Marte Thorkildsen lanserer oslobyrådets nye klimastrategi fredag.

Strategien framlegges på en pressekonferanse fredag, som foregår på en av Oslos trikker.

Utslippsfri kollektivtrafikk

I strategidokumentet som ligger bak kommer det ifølge NRK fram at byrådet ønsker å:

  • Redusere klimagassutslippene i 2030 med 95 prosent fra 2009-nivået.
  • Alle personbiler som kjører på hovedstadens veier skal være utslippsfrie innen 2030, og at kollektivtrafikken skal være utslippsfri innen 2028.
  • Biltrafikken skal reduseres med en tredjedel i 2030 sammenliknet med 2015.

— Dette er den mest ambisiøse klimastrategien for noen storby i verden. Sammen med Oslos innbyggere og næringsliv vil vi i de neste 11 åra jobbe for å fjerne de gjenværende kildene til klimagassutslipp i byen. Sånn gjør vi Oslo til en enda bedre by å bo, jobbe, leve og investere i, sier byrådsleder Raymond Johansen, ifølge kanalen.

Mer bompenger

Byrådet vil fortsette arbeidet med å kraftig redusere antallet privatbiler.

Aftenposten skriver at byrådet sier de vil, redusert veikapasitet for biler, er bompenger eller veiprising og høyere parkeringsavgifter og færre parkeringsplasser, spesielt ved arbeidsplasser.

Lan Marie Berg viser til den siste tidens klimastreiker som inspirasjon for arbeidet.

— Denne strategien er vårt svar til alle de unge som streiker for klimahandling. Allerede ser vi at klimaendringene fører til mer ekstremvær, tørke og flom. Det er de fattigste som rammes hardest, men klimaendringene rammer nå også Oslos befolkning, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

– Oslo kommune går foran

– Kommunen er tydelige og ambisiøse og det er ikke alltid populært, men næringslivet setter pris på denne tydeligheten, sier Aleksander Jørgen Ruud i ASKO på pressekonferansen.

Han sier at alle ASKOs leveranser skal være utslippsfrie i 2026.

– Alle bedrifter må forberede seg på å bli utslippsfrie i løpet 11 år. Dette vil kreve store omstillinger for bedrifter innen transport, bygg- og anlegg, ifølge byrådsleder Raymond Johansen.

Rikitg ambisjonsnivå

FORNØYD: Bjørn Samset ved Cicero - senter for klimaforskning. Foto: Cicero
FORNØYD: Bjørn Samset ved Cicero - senter for klimaforskning. Foto: Cicero Vis mer

Det er først og fremst veldig gledelig at byrådet har en strategi for å møte klimaproblemene. Det er jeg veldig fornøyd med, sier klimaforsker Bjørn Samset i CICERO til Dagbladet.

Han sier ambisjonsnivået til kommunen er nødvendig høyt.

- Det er i tråd med de mest ambisiøse internasjonale målene. Det er viktig at Oslo kommune legger seg på det nivået, sier han.

Han sier at byrådet allikevel er avhengig av å skape engasjement for dette ute i både befolkning og næringsliv.

-Byrådet kan ikke selv gå inn og skru igjen hver enkelt kran selv. For eksempel: Hvordan kommer vi dit at folk selv ønsker å bruke kollektivt i den skalaen man ser for seg?, sier Samset.