En ubåt kom opp av asfalten midt i Milanos gater

Morgenrushet fikk seg litt av en overraskelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Folk i Milanos gater fikk seg litt av en overraskelse da de våket til dette kaoset.

En ubåt ser ut til å ha «strandet» midt i gata og sitter fast i asfalten.

Se video av stuntet øverst i saken!

Kreativt Det ser rimelig ekte ut, men det hele er selvfølgelig et stunt fra et firma som ønsker oppmerksomhet.

Det er forikringsselskapet Europ Assistance Italia som står bak innstallasjonen.

Den konstruerte ulykka trakk til seg både helsearbeidere og presse for at det hele skulle se ekte ut.

Ikke nytt fenomen Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, sier til Dagbaldet at fenomenet med enorme stunt i forbindelse med reklamekampanjer ikke er nytt. Han forteller at Eiffeltårnet tidligere er blitt pakket inn av et postfirma, og skulle sendes til en imaginær arabisk kjøper. Og i London spilte parkeringsautomater en sang da bilistene la på penger.

OGSÅ I NORGE: Lanseringen av den siste Die Hard filmen tok stor plass utenfor Østbanehallen i Oslo. Foto: JCDecaux
OGSÅ I NORGE: Lanseringen av den siste Die Hard filmen tok stor plass utenfor Østbanehallen i Oslo. Foto: JCDecaux Vis mer

- Selskapene ønsker mest mulig oppmerksomhet på kortest mulig tid. Da kan reklamebyråer komme opp med ideer som vil gi astronomisk eksponering på en måte tradisjonelle annonser i for eksempel aviser ikke er i nærheten av, sier han.

Video og bilder av det spektakulære stuntet i Milano sprer seg nå raskt i aviser og sosiale medier verden over. Blindheim sier forholdene i dag er enda bedre lagt til rette for denne typen kampanjer enn tidligere.

- Nå sprer kampanjene seg ikke bare gjennom massemedier, men også gjennom sosiale medier. Da får selskapene dobbel effekt. Når folk sender ut videosnutter, kan de nå millioner av mennesker på få dager, sier han.

Også i Norge Blindheim sier reklamebyråer ofte har egne avdelinger som jobber med sosiale medier, og at disse kan være sterkt involvert i sånne kampanjer.

- De er avhengige av gode idéer for at budskapet skal spre seg. Vanlig reklame er gjerne bakgrunnsstøy i folks tilværelse, sier han.

Tidligere har vi sett lignende tilfeller på denne typen markedsføring også her i Norge.

Under lanseringen av den siste «Die Hard»-filmen ble store deler av inngangen til Østbanehallen i Oslo sperret av etter en «bilulykke».

Det så ut som en bil hadde kjørt rett inn i reklameplakaten, og hele scenen var innrammet i «Die Hard»-sperrebånd.

- Jeg tror vi vil se mye rart også i Norge framover. I reklamebransjen snakker vi om «high impact», det vil si at man sier noe bare én gang, men at det sies så hardt at det sprer seg. Det er jo en kamp om oppmerksomhet, sier Blindheim.