ARENDAL: Administrerende direktør i Aleris Omsorg, Erik Sandøy, på Arendalsuka.

Foto. Hans Arne Vedlog / Dagbladet
ARENDAL: Administrerende direktør i Aleris Omsorg, Erik Sandøy, på Arendalsuka. Foto. Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Aleris-direktør:

- En velregissert drittpakke

Aleris-sjefen sier selskapet har redusert bruken av omstridte konsulenter. Han setter samtidig spørsmålstegn ved tidspunktet for Fagforbundets søksmål og politianmeldelse.

ARENDAL (Dagbladet): - Jeg mener dette bare er en velregissert drittpakke mot oss. Ei drittpakke som handler om politikk, ikke om virkeligheten. Timingen er ikke til å ta feil av: Tilfeldigvis akkurat når Arendalsuka startet, så kom dette.

Erik Sandøy, administrerende direktør ved Aleris Omsorg Norge, raser mot Fagforbundet. De representerer 17 tidligere Aleris-konsulenter som går til sak mot selskapet for brudd på arbeidsmiljøloven.

- De skal markere seg som motstandere av private aktører i omsorgsbransjen og øke aksjene sine i fagbevegelsen. Ingen, verken politikere eller Fagforbundet, tenker på å kontakte oss og faktisk spørre: Er det slik at Aleris behandler sine medarbeidere ansatte så dårlig? Vi har over 3500 medarbeidere, og vi kjenner oss overhodet ikke igjen i de påstandene som kommer fram. Aleris Omsorg Norge er et bra sted å jobbe, sier Sandøy bestemt.

- Gjenspeiler ikke virkeligheten

- Det betyr ikke at påstandene i søksmålet ikke stemmer?

- Nei, og forholdene som beskrives er fullstendig uakseptable, hvis de er riktige. Vi skal ikke ha det slik i Aleris. Men når jeg snakker med mine medarbeidere, eller ser på medarbeiderundersøkelsene våre, så gjenspeiler ikke de påstandene Fagforbundet kommer med virkeligheten. Vår årlige anonyme leder- og medarbeiderundersøkelser viser at det er 91 prosent fornøyde medarbeidere på stedet de tidligere konsulentene i Dagbladet referer til, og en svarprosent på 98, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Synes du det virker som om du tar saken på alvor nå?

- Jeg håper det, for jeg tar saken veldig alvorlig. Vi ser fram til å prøve saken i retten, svarer Aleris-sjefen.

Sandøy understreker at han ikke vil forhåndsprosedere gjennom media, og er klar på at dersom Aleris har begått overtramp mot de 17 eks-konsulentene, så vil selskapet selvsagt gjøre opp for det.

Sjokkert over lesningen

De 17 som går til sak har ikke vært ansatt i Aleris, men jobbet på oppdrag som selvstendig næringsdrivende i flere av selskapets omsorgsboliger på Østlandet. De var såkalte «konsulenter», altså ikke fast ansatte.

Fagforbundet mener Aleris bryter loven når de bruker innleide konsulenter i stedet for faste ansatte for denne typen arbeid. De 17 har et samlet erstatningskrav på minst 17 millioner kroner.

Flere av de 17 fortalte Dagbladet om en fryktkultur, systematisk innleie, og flere døgn i strekk på jobb uten søvn. De hevdet bekymringsmeldinger ikke ble tatt på alvor og at sjefene kvittet seg med «brysomme» medarbeidere som stiller for mange spørsmål.

Erik Sandøy sier han ble sjokkert over lesningen, men viser til at bruk av konsulenter har vært vanlig i anbudskonkurransene i denne delen av psykisk omsorg-bransjen i lang tid.

- Men vi er enig i at det har vært mye bruk av slike konsulenter i vår bransje. Nettopp derfor har Aleris gått i bresjen for å kutte ned på dette og heller gi folk faste stillinger, hevder Sandøy.

Trenger fleksibilitet

Han sier Aleris i løpet av halvannet til to år nesten har halvert antall konsulenter: Fra 650 i mai 2017 til 350 året etter.

- Men vi vil alltid ha behov for noen konsulenter i vår psykisk omsorg-bransje. Ikke for å spare penger, men fordi det er viktige for å gi skreddersydde, individualiserte tilbud til brukerne våre. Konsulenter er gjerne folk som kan jobbe litt andre arbeidstider og er mer fleksible i jobb. Mange av våre brukere behøver en slik fleksibilitet, og derfor åpner kommunene for dette i anbudskonkurransene.

- Men dere sparer også mye penger på å ikke gi noen fast jobb?

- Jo, for så vidt, men det handler ikke om det. Med hånda på hjertet: Det handler om å gi det beste tilbudet til brukerne, ikke om penger.

- Mener du at faste ansettelser skal være normen i Norge?

- Ja, absolutt!

- Så gi flere fast jobb, da?

- Igjen: Det har vi jo gjort, og det er hovedregelen nå hos oss i psykisk omsorg.

- Hvor mange prosent av de som jobber hos Aleris psykisk omsorg i dag er konsulenter, altså ikke fast ansatte?

- Cirka 25 prosent. Og det er et nivå vi tenker å ligge på av hensyn til brukerne, svarer han.

Handler om brukerne

Aleris Omsorg Norge hadde en omsetning på rundt 2,5 milliarder kroner i fjor. De har ikke noen fortjeneste overskudd på eldreomsorgen, og selskapet har ifølge Sandøy relativt beskjedne krav til overskudd: I fjor betydde det cirka 87 millioner kroner gikk «til selskapet og reinvesteres for å skape bedre tjenester», ifølge Sandøy.

FAGFORBUNDET: Mette Nord mener Aleris Ungplan & BOI har drevet rovdrift på deres medlemmer. Foto: Siv Seglem / Dagbladet
FAGFORBUNDET: Mette Nord mener Aleris Ungplan & BOI har drevet rovdrift på deres medlemmer. Foto: Siv Seglem / Dagbladet Vis mer

- Vårt selskap handler først og fremst om å gi brukerne et godt tilbud. Og så skal vi være et godt sted å jobbe, noe som vi får bekreftet ved at mange ønsker å jobbe hos oss. Dersom noen ikke trives på jobb for Aleris Omsorg Norge, skal de gi beskjed og beskjeden blir tatt på alvor. Vi har varslingssystemer og fagorganiserte som sørger for at vi er et godt sted å jobbe, sier Sandøy.

Fagforbundets leder Mette Nord mener Erik Sandøys beskrivelse av saken som en drittpakke, er det reneste tøv.

- Vi har anmeldt Aleris Ungplan & Boi for grov arbeidslivskriminalitet fordi vi i lengre tid har bistått medlemmer i et søksmål mot selskapet. Vi var nå ferdige med gjennomgangen av saken og klare for rettsmekling om søksmålet. Denne saken har overhodet ikke noe med Arendalsuka å gjøre, men handler om at Aleris har drevet rovdrift på våre medlemmer, sier hun til Dagbladet.