En vond sykdom

Selvsensur er en vond sykdom. Derfor er det fare på ferde når Putin hever pekefingeren

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ST. PETERSBURG (Dagbladet): Radiostasjonen Ekko Moskva er den siste frie stemmen i de russiske etermediene. Det er her utenlandske regjeringssjefer og utenriksministre på besøk får lufte sin frustrasjon over tilbakerullingen av demokratiet i Vladimir Putins tid. Og det er her kritiske stemmer – som for eksempel den svært kritiske Julia Latynina – får lov til å boltre seg.

Unnskyld, fikk lov til å boltre seg. For etter krigen i Georgia så er hun tatt av plakaten inntil videre. Statsminister Vladimir Putin hevet nemlig pekefingeren etter krigen. I et møte med 30 russiske pressefolk i svartehavsbyen Sotsji skal han personlig ha beskyldt Ekko Moskvas sjefredaktør Aleksei Venediktov for feil i kanalens dekning av krigen i Georgia. «Dette må du svare for Aleksej Aleksejevitsj», skal Putin ha sagt under møtet. Dette er rapportert av The New Yorker, og siden av Radio Free Europe.

Venediktov har ikke bekreftet at disse ordene ble sagt slik. Men noe har skjedd, og Venediktov innrømmer at kanalen hans er under press. Det er et understatement. 16. september demonstrerte medlemmer av Den euroasiatiske ungdomsunionen og en ortodoks religiøs organisasjon utenfor radiokanalens redaksjonslokaler. De krevde at radiokalanen måtte stenges, og Venediktov fengsles. Og la det være klart at det ikke er tilfeldig når aktivister av denne typen aksjonerer. Det er snakk om nasjonalistisk og patriotisk ungdom som opererer med regjeringens godkjennelse og velsignelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere var det organisasjonen Nashi – som betyr våre – som aksjonerte, blant annet mot den estiske ambassadøren i konflikten om et krigsmonument i Tallinn for et år siden, og mot den britiske ambassadøren i forbindelse med den drepte Aleksandr Litvinenko. På folkemunne heter denne organisasjonen Putin-jugend, fordi det er unge stormtropper som kan aksjonere mot en fiende, og mobiliseres på kort varsel. I det siste så har Den euroasiatiske ungdomsunionen tatt over mer og mer av rollen som aktivister.

Oleg Panfilov er direktør ved Senteret for journalister i ekstreme situasjoner. Han sier dette til Radio Free Europe. «Jeg tror dette er en veldig alvorlig advarsel, og jeg ser at kanalen allerede dramatisk har lagt om sin profil. Jeg var i Georgia i august, og de (Ekko Moskva) ringte meg mange ganger om dagen i Tbilisi for å få en kommentar», sier han. Men etter pressemøtet med Putin sluttet kanalen å ringe, sier Panfilov.

Men det betyr ikke nødvendigvis at Ekko Moskvas dager som en relativt uavhengig stasjon er talte. Kanalen spiller nemlig rollen som ventil, som et organ der andre stemmer slipper til. Slik kan myndighetene si at det er meningsmangfold i russiske medier. Ekko Moskva er nemlig eid av statsselskapet Gazprom Media, Kremls lydige mediehus som i 2001 ble brukt til å knuse den siste kritiske TV-stasjon i Russland, NTV. Derfor er Ekko Moskvas skjebne interessant å følge. Skal de knuses? Skal de leve som relativt frie? Det bestemmer regjeringen. Men det er interessant å se hva de bestemmer.