DYR: Kollektivtransport i Oslo er sjette dyrest i verden, ifølge Expert Market. 
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
DYR: Kollektivtransport i Oslo er sjette dyrest i verden, ifølge Expert Market. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Endelig en kåring hvor Oslo ikke er dyrest

Men nesten. Den norske hovedstaden er verdens sjette dyreste å reise kollektivt i.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norge og Oslo er viden kjent for å toppe de fleste «sjekk hvor det er dyrest»-lister, ofte i konkurranse med Sveits. 

Business Insider har sammen med Expert Market satt sammen ei liste over de dyreste pendlerbyene i verden og, hold på hatten, her topper ikke Oslo.

Den norske hovedstaden klokker inn til en sjetteplass, dyrere enn byer som London og Paris, men vesentlig billigere enn Venezia, Barcelona og Budapest - som utgjør tettrioen på lista. 

Sjette dyrest i verden Summen er utregnet ved å se hvor stor andel av lønna innbyggerne i verdens største byer bruker på offentlig transport, målt opp mot gjennomsnittlig inntekt.

Ifølge Business Insider bruker en gjennomsnittlig Oslo-boer 15 prosent av lønna si på offentlig transport. Det er ikke småpenger, og gjør altså byen til verdens sjette dyreste by å pendle i ved hjelp av offentlig transport, når man kontrollerer for vårt generelt høye lønnsnivå.

Dyrest i klassen er likevel den italienske gondolbyen Venezia, hvor det angivelig koster deg 26 prosent av en snittlønn bare å få reise kollektivt i en måned. I Barcelona og Budapest må du belage deg på å bruke en femtedel av det du tjener, om du har en helt vanlig lønn, på reisekostnader.

Billige Sveits Madrid og Warszawa er følger på henholdsvis fjerde- og femteplass før vi støter på eneste skandinaviske by på lista: Vår egen hovedstad. Danskene og svenskene glimrer altså med sitt fravær på topplistene her også - som om det var et VM på ski vi snakket om. 

Prisene på bruk av kollektivreise er utregnet ved hjelp av prisnivået på et dagspass til offentlig transport. De fleste som pendler i Norge ville riktignok spandert på seg et månedskort, og da kan prisnivåene endre seg ettersom månedskort er langt billigere enn å kjøpe 30 dagspass.

Likevel er det grunn til å tro at prisene på dagspass korrelerer med prisnivået på månedskort også, og at tallene sånn sett gir en klar pekepinn på hvor mye penger det koster å bruke offentlig kommunikasjon i Oslo versus andre byer. 

Og apropos Sveits - når det gjelder priser på offentlig transport er de best i klassen. I Lausanne koster kollektiv transport bare seks prosent av snittlønna til byens innbyggere, altså like over en snau tredjedel av kostnadsnivået i Oslo.