Endelig: Go to gate

GARDERMOEN (Dagbladet): Gardermoens aller første dag som hovedflyplass er i gang - og folket har kommet seg på vingene fra den nye flystripa. Endelig, etter en lang natts gigantisk flytteferd, er Norges nye stolthet i drift.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS hadde annonsert at de skulle først avgårde, jubel-T-skjorter var trykket opp - og bare fotografering og intervjuer gjenstod. Så gikk det galt. Det ble for mye ståhei. Lille Color Air lettet med det første ruteflyet på hovedflyplassens første dag.

Arne tidlig ute

Da dagen ble lys som Arne Næss sitt hår, dukket han opp på Gardermoen. Filosofen synes vi flyr for meget - ellers var han full av godord om den nye hovedflyplassen.

Klokka er halv åtte i dag i utenlandspiren. Det er hovedflyplassens første ordentlige arbeidsdag:

-Vi hadde bange anelser, og møtte opp to timer før tiden. Men betjeningen her er meget hjelpsom. De har jo gått på kurs i ett år nå, og skjønner at vi er usikre. Det hele er litt vittig. Vi lenger tilbake til Fornebu.

Hustruen ber ham ta av den 'stygge røde jakken' når han skal fotograferes i piren, hvor de skal ta flyet til København klokka halv ni.

Angrer

-Du har sagt at din største last i livet er at du flyr så mye?

-Åh, nei. En last, ja. Men ikke den største! Men jeg angrer for eksempel på at jeg sa ja til å reise tur retur Antarktis. Det var galt. Da brukte jeg opp Gaya-gaven, Jordgudinnens gave til oss hva angår å gjøre galt mot jorda, sier Næss, og det er bare minutter siden et fly lenger ned i piren tok av mot gresk jord, halvannen time forsinket.

Et rullebånd gikk da også i stå. Og i morgentimene rapporterte VG at passkontrollen var en skandale. Og det var den visst ikke. Lyntoget var visstnok i rute det sg. Så var det rart administrerende direktør Bjørn Sund spankulerte rundt i avgangshallen med kjevene på vidt gap, mens han svarte benektende på at han hadde feiret med noen alkoholbløyte natten som var.

- Vann holder fra meg, gurglet han overfor Dagbladet.

Ro og fred

I kontrolltårnet hadde flygelederne kanskje kontroll. Kanskje sier vi - for slippe oss opp for en jomfrureportasje fra 90 meter oven torde de ikke. Alle som en har tjuvøvd i ukesvis foran en åtte meter lang storskjerm hos Swiss Air nede i Zurich. I dag var det hovedflyplass på orntliä.

-Vi må ha ro og fred nå i startfasen, beklaget supervisor Otte Debersche, og fikk til sin forbauselse til svar at 'vi har forståelse for det'.

For nå er det et faktum: Gardermoen ER hovedflyplass. Kanskje blir fremtiden slik Næss frykter: mer flytrafikk og et stort økologisk tilbakeskritt. Eller som naboene frykter: mer bråk om natta. Uansett er det historie nå at hundrevis av ansatte hulket og vinket med ferdigopptrykte lommetørkler (påtrykt 'Last Flight Out 7.10.98 SAS') til det siste flyet som tok av fra Fornebu klokka 19 32 i går, bedriftskulturkorrekt en halv time forsinket. Det er historie at to hundre småflyeiere i forbannelse over å bli nedlagt fyrte opp et småfly og en djeveldukke som 90 prosent håpet var Kjell Opseth. Ingvaldsen i tårnet er pensjonert.

Full fest?

Dagbladets møte med en hvithåret eldre herremann med skjevt slips i heisen på Radisson SAS hotell i natt klokka 02 17 er også historie:

- Så det er full fest? spør vi muntert i det heisen går ned.

- Ja, jeg var nettopp på et annet hotell, Clarion, nå fortsetter vi her.

- Du feirer flyplassåpninga?

- Ja, jeg og flere i fra kommunen.

- Så du jobber i Ullensaker kommune? spør vi, og synes i grunn det var et ganske skarpt oppfølgingsspørsmål.

- Ja, jeg er ordfører der, svarer mannen, vingler ut av heisen, og bort til hotellbaren hvor en hola-hola-gjeng danser til hip hop-musikk fra en bærbar booster.

8. oktober 1998 - mange av oss vil huske den.

PÅ VINGENE: I dag tidlig var flytrafikken i gang på den nye hovedflyplassen. En av de første som reiste ut fra Gardermoen var Ellen Brekke fra Hamar.