Endelig Judas

TV-selskapet ABC har tatt på seg oppgaven å gi Bibelens største forræder en plass i underholdningsindustrien

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NEW YORK (Dagbladet): Så sexy som Ashton Kutcher i «The Butterfly Effect» er han ikke, men det er ikke langt ifra. Judas Iskariot er et syn. I TV-kanalen ABCs utgave er Bibelens største forræder en flott, om enn noe stridbar type. Egentlig er han en antiromersk rebell, som mener at Jesus bør lede revolusjonen, men plages av følelsesmessig ustabilitet på grunn av en ulykkelig barndom, hans far ble korsfestet da lille Judas var åtte år.

Han vokser opp til å bli vinhandler og synes Jesus er dumsnill som gjør mirakler gratis. Å mette fem tusen mennesker på to fisker og fem brød kunne ha blitt en bra restaurantregning.

Jesus og Judas har et nært forhold i filmen. De «lekeslåss» slik at man mistenker de to vakre mennene for å tilhøre dem som George W. Bush vil omfatte av et grunnlovsfestet forbud mot å gifte seg. Jesus er vakker han også. Litt blondere i håret og med et betydelig mildere smil. Han ser ut som en California-student i store badehåndklær etter en lang dag på surfebrettet.

TIDSPUNKTET

for å lansere Judas er helt riktig. Jesu siste dager har vært først i det amerikanske nyhetsbildet lenge. Mel Gibson-filmen «The Passion of the Christ» topper kinoenes lister, og kontroversene rundt filmen har lenge preget avisspalter, talkshow og debattprogrammer. Hovedsak på alles lepper er dette: Hvem drepte Jesus? Intet uvesentlig spørsmål i New York City, den største jødiske by utenfor Israel. Det er selvsagt ekstra provoserende at den ortodokse katolikken Gibson går utenom det andre Vatikankonsilets erklæring om jødenes uskyld. Han gir romerne den praktiske skyld, mens jødene blir tildelt det indirekte og uformelle ansvaret for Jesu død på korset.

PONTIUS PILATUS

har vært en sentral skikkelse i amerikansk samfunnsdebatt i flere uker nå. Mel Gibson lar Pilatus være relativt sympatisk og ikke særlig ivrig etter å få korsfestet Jesus, mens ABC har lagt seg på en mer politisk korrekt og moderne katolsk linje hvor Pontius Pilatus er «den slemme» og ansvarlig for at Guds sønn havner på korset.

Et annet viktig poeng er gørrfaktoren. Der Mel Gibson har gjennomtrukket sin film med blod og materie, er Judas-filmen ren og pen. Jesus blir diskré hengt på korset, mens Judas angrer og kaster rasende sine tretti sølvpenger ut på gulvet.

«LIFE OF BRIAN»

sniker seg inn bak øyelokkene underveis i filmen om Judas. Apostler og prelater oppfører seg ikke så ulikt Monty Python. De prater og jabber om historiens største liknelser. Når for eksempel Judas sier at han var imponert over Jesu handlekraft da han feide pengevekslerne ut av tempelet, svarer Jesus slik:

- Å ikke vær det. Jeg ville bare understreke mitt poeng og så mistet jeg besinnelsen.

Jaså, så det var det som skjedde.