Endelig priskrig på matvarer

Endelig kan norske forbrukere juble: Utstrakt svenskehandel og offentlig prisdebatt presser matvaregigantene til priskrig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Krigserklæringen kommer fra Rema 1000, som nå garanterer priskutt i 1999. Dette tvinger konkurrentene til å gjennomgå sine budsjetter på jakt etter nye kostnadskutt.

Rema 1000 er den eneste kjeden som overfor Dagbladet vil garantere priskutt til neste år. Men også de andre dagligvaregruppene legger nå stort press på leverandører og produsenter for å sikre prisnedgang neste år. Kjedene sitter med gode kort på hånda i heftige forhandlingsrunder som sluttføres i disse dager.

Svenske-press

Debatten om dagligvarepriser har skutt fart etter at Bondelaget ba Rimi-Hagen dokumentere at han gjør Norge billigere. Utstrakt svenskehandel har også økt presset for å få ned prisene i butikkene. I år regner man med at handelslekkasjen over svenskegrensa overstiger seks milliarder, noe som truer både fortjeneste og arbeidsplasser i norsk varehandel.

I går formiddag rykket NorgesGruppen, hvor Jens Evensen, Kiwi, og Spar hører til, ut og varslet gjennomgang av alle sine varer med sikte på å få ned prisene.

Svaret kom nesten umiddelbart. Også de tre andre dagligvaregruppene i Norge, NKL, Rema og Hakon Gruppen, garanterer at man skal kutte i kostnadene som igjen vil få betydning for prisen. Det er imidlertid bare administrerende direktør i Rema, Tom Kristiansen, som garanterer prisreduksjoner, uansett kostnadsnivå ellers.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer