Endelig priskrig på matvarer

Endelig kan norske forbrukere juble: Utstrakt svenskehandel og offentlig prisdebatt presser matvaregigantene til priskrig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Krigserklæringen kommer fra Rema 1000, som nå garanterer priskutt i 1999. Dette tvinger konkurrentene til å gjennomgå sine budsjetter på jakt etter nye kostnadskutt.

Rema 1000 er den eneste kjeden som overfor Dagbladet vil garantere priskutt til neste år. Men også de andre dagligvaregruppene legger nå stort press på leverandører og produsenter for å sikre prisnedgang neste år. Kjedene sitter med gode kort på hånda i heftige forhandlingsrunder som sluttføres i disse dager.

Svenske-press

Debatten om dagligvarepriser har skutt fart etter at Bondelaget ba Rimi-Hagen dokumentere at han gjør Norge billigere. Utstrakt svenskehandel har også økt presset for å få ned prisene i butikkene.
I år regner man med at handelslekkasjen over svenskegrensa overstiger seks milliarder, noe som truer både fortjeneste og arbeidsplasser i norsk varehandel.

I går formiddag rykket NorgesGruppen, hvor Jens Evensen, Kiwi, og Spar hører til, ut og varslet gjennomgang av alle sine varer med sikte på å få ned prisene.

Svaret kom nesten umiddelbart. Også de tre andre dagligvaregruppene i Norge, NKL, Rema og Hakon Gruppen, garanterer at man skal kutte i kostnadene som igjen vil få betydning for prisen. Det er imidlertid bare administrerende direktør i Rema, Tom Kristiansen, som garanterer prisreduksjoner, uansett kostnadsnivå ellers.

- Jeg kan ikke konkretisere hvor mye det blir i prosent i og med at vi nå forhandler med leverandørene, men jeg kan garantere at det blir en prisnedgang, sier Kristiansen til Dagbladet.

Årsaken til at Kristiansen kan garantere priskutt, er at Rema har kvittet seg med mellomleddet Rema Gross/Kjeldsberg som nå har gått inn i i hovedkonsernet.

- Sterke garantier

- Jeg har aldri opplevd at en av matvarekjedene har kommet med så sterke garantier, sier avdelingsdirektør i Forbrukerrådet Erik Selgård, til Dagbladet. Han liker det han hører, og det bør kundene også gjøre.

- Garantien er forpliktende, selv om den ikke er juridisk bindende. Det er viktig å huske at matvarekjedene lever av kundenes tillit, og det er forbrukeren som er dommeren, sier Erik Selgård.

Han mener det er naturlig at NorgesGruppen, NKL og Hakon vegrer seg med å være konkrete, og svarene de kommer med har han hørt før. Garantien fra Rema 1000 mener han derimot er en gladnyhet for alle forbrukere.

Krigen i gang

- Det man kan være trygg på, er at hvis en kjede rykker ifra prismessig, vil de andre mest sannsynlig komme etter. Krigen er i gang allerede, kjedene vokter sterkt på hverandre.

- Det sterkeste utspillet fra bransjen på flere år, mener Avdelingsdirektør i Forbrukerrådet, Erik Selgård