MÅ SKAFFE SEG PASSASJERER: I morgenrushet inn mot Oslo på E18 fra Drammen i Sandvika er kollektivfeltet til tider preget av kø med elbiler. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
MÅ SKAFFE SEG PASSASJERER: I morgenrushet inn mot Oslo på E18 fra Drammen i Sandvika er kollektivfeltet til tider preget av kø med elbiler. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Endrer el-bilvedtaket: Nå er det bare elbiler med passasjerer som får bruke kollektivfeltet på E18 i rushtida

Gjelder fra 1. juni.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I forbindelse med tunnelarbeider som skal pågå fram til 2020 varslet Statens vegvesen i forrige uke at elbiler fra 1. juni vil bli stengt ute fra kollektivfeltet fra viktige strekninger i Oslo-trafikken.

Nå endrer vegvesenet vedtaket, og vil tillate elbiler med passasjerer på E18 strekningen Sandvika-Filipstad i perioden 07.00 - 09.00 inngående (øst), og i samme område 14.00 — 18.00 utgående (vest), opplyser vegvesnet selv i en pressemelding.

Er du elbilereier og pendler til jobb i Oslo fra områdene vest for sentrum, må du derfor finne deg en passasjer i rushtida hvis du til nå ha kjørt alene.

Endret etter reaksjoner Justeringen kommer etter samtaler med både samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, Oslo kommune og fylkeskommunen.

- Det ble mye reaksjoner på dette i forrige uke. Vi var i et møte med samferdselsministeren om dette fredag, og et møte i går med kommunen og fylkeskommunen, og det ble besluttet å justere vedtaket ved å tillate samkjøring, sier Eystein Hanssen, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen, til Dagbladet.

Han sier det kan komme nye endringer senere.

- Vi vil følge med for å se hvordan dette fungerer. Tunnelprosjektet vil bli stort og omfattende, folk må forberede seg på mer kø og vi må kanskje justere igjen, sier Hanssen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen tilgang forbi anleggsområdene på Ring 3 Elbiler vil ikke få tilgang til kollektivfeltene i det hele tatt forbi anleggsområdene på Ring 3.
 
- Vegvesenet foretar løpende vurderinger av tiltaket, og vil følge nøye med på hvordan trafikksituasjonen utvikler seg. Det kan bli nødvendig å utvide periodene med restriksjoner på strekningen når arbeidene på Granfosstunnelen starter høsten 2015, heter det i pressemeldingen.
 
Populærkulturen har for øvrig eksempler på hvordan enkelte solosjåfører har løst problemet med å skaffe seg en passasjer for å kunne kjøre i prioriterte felter.

Vegvesenets prosjektleder Hilde Ulvik sa i forrige uke til Dagbladet at restriksjonene ikke er noen generell snikinnføring av kollektivnekt for elbiler.

Forsinkede busser Norge har blant verdens høyeste andel av elbiler. For kort tid siden ble elbil nr. 50 000 på norske veier markert, og kollektivtransporten har gjort oppmerksom på at busser nå står i kø med elbiler.  

Kollektivselskapet Ruter varslet allerede i april at bussene har fått redusert farta med 20 prosent - og derav forsinkelser - på grunn av elbiler.

I Oslo-området er det ca. 45  kilometer kollektivfelt.

Les mer om tunnelutbedringene her.