Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Endret serviceloggen like etter flystyrten

Tidligere sjefingeniør i Ethiopian Airlines varsler om hvordan det ble forsøkt å dekke over hva som hadde skjedd, etter Boeing 737 Max-styrten.

VARSLER: Yonas Yeshanew, tidligere sjefingeniør i Ethiopian Airline, kommer med nye opplysninger om hvordan flyselskapet håndterte styrten tidligere i år. Foto: Elaine Thompson / AP Photo / NTB Scanpix
VARSLER: Yonas Yeshanew, tidligere sjefingeniør i Ethiopian Airline, kommer med nye opplysninger om hvordan flyselskapet håndterte styrten tidligere i år. Foto: Elaine Thompson / AP Photo / NTB Scanpix Vis mer

- De brutale faktaene skal fram. Ethiopian Airlines etterstreber visjonen om utvidelse, vekst og lønnsomhet på bekostning av sikkerheten, skriver varsler og tidligere sjefingeniør i flyselskapet, Yonas Yeshanew, ifølge nyhetsbyrået AP.

I sin rapport kommer han nå med rystende opplysninger om hva som skal ha skjedd i etterkant av Boeing 737 Max-styrten tidligere i år. Ifølge Yeshanew ble serviceloggen for flyet endret dagen etter styrten. En endring han omtaler som en del av et korrupsjonsmønster internt i selskapet.

Yeshanew sa selv opp sin jobb hos Ethiopian Airlines i sommer, og søkte asyl i USA. Dette etter å ha rettet hard kritikk mot det statseide flyselskapet og deres praksis.

NYTT FLY: På bare seks måneder har den helt nye flytypen Boeing 737 Max 8 styrtet to ganger. Dette vet vi om flyet. Video: CNN Vis mer

Flere hundre døde

Selskapets vedlikeholdspraksis er noe av det som har fått gjennomgå, under Yeshanews kritikk. Også tre andre tidligere ansatte har hevet stemmen for å få fram det de mener er sterkt kritikkverdige forhold.

Det antas at det var anti-steile-systemet på Boeing 737 Max som var årsaken til to flystyrter - begge med den nye flytypen Boeing 737 Max 8. I Lion Air-styrten i Indonesia i fjor mistet 189 mennesker livet. Drøye fire måneder seinere, kom meldingene om Ethiopian Airlines-ulykken utenfor Addis Abeba, hvor 157 omkom.

Grunnen til problemene var dataprogrammet som skulle hindre at flyets angrepsvinkel ble for høy. I gitte situasjoner - som i de to katastrofene - tvang programmet nesa på flyet så kraftig ned at pilotene ikke greide å holde flyet i lufta.

Problemet skal ha vært at en nese-ned-manøver må utføres i tilstrekkelig høyde - hvis ikke vil flyet treffe bakken før det får gjenvunnet oppdriften. De tidlige rapportene etter styrtene tydet på at det var nettopp dette som hadde skjedd i de to flystyrtene, etter at sensorene feilaktig registrerte for høy vinkel.

REFS: Pilotene refser Boeing etter to dødsstyrter på bare få måneder. Video/reporter: AP / Madeleine Liereng Vis mer

- Ignorerte varslene

Ethiopian Airlines har selv avvist Yeshanews uttalelser kontant. I intervjuet med AP sier han imidlertid at flyselskapet vokser for raskt, og sliter med å håndtere utfordringene dette medfører innen blant annet vedlikehold av flyene, samt hviletid og trening hos pilotene.

«Jeg har selv sett flere servicelogger bli kvittert ut, uten at det engang er gjort det som står der. Dette kan resultere i seriøse sikkerhetsproblemer», skal Yeshanew ha skrevet i en av en rekke e-poster til flyselskapets sjefoperatør i 2017, uten at dette ble lyttet til. Dagen etter styrten hevder Yeshanew at det derimot ble sagt følgende fra sjefoperatøren:

- Vi ber til gud om at dette ikke viser seg å være vår feil.

I sin varslingsrapport skriver Yeshanew videre at en ansatt logget seg inn på servicerapporten. Der ble det gjort endringer på et punkt hvor piloter hadde meldt om problemer med å kontrollere flyet. Meldingen skal ha kommet tre måneder før styrten som drepte 157 mennesker.

Etter styrten besluttet mange land, nærmest på løpende bånd, å stenge luftrommene sine for Boeing 737 Max. Kort tid etterpå anbefalte også produsenten selv at flyene ble satt på bakken inntil videre.

Unngått av reisende

Reaksjonene lot heller ikke vente på seg hos de reisende. I sommer viste undersøkelser i USA at hver femte passasjer ville unngå å benytte flyet, skrev Los Angeles Times.

- Reisende er ikke bare redde for 737 Max, de er vettskremte, sa Henry Harteveldt, konsulenten som ledet arbeidet med studien, til avisa.

Han beskrev samtidig flyet som «et fly non grata - et fly passasjerer ikke vil fly med».

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media