- Endret serviceloggen like etter flystyrten

Tidligere sjefingeniør i Ethiopian Airlines varsler om hvordan det ble forsøkt å dekke over hva som hadde skjedd, etter Boeing 737 Max-styrten.

VARSLER: Yonas Yeshanew, tidligere sjefingeniør i Ethiopian Airline, kommer med nye opplysninger om hvordan flyselskapet håndterte styrten tidligere i år. Foto: Elaine Thompson / AP Photo / NTB Scanpix
VARSLER: Yonas Yeshanew, tidligere sjefingeniør i Ethiopian Airline, kommer med nye opplysninger om hvordan flyselskapet håndterte styrten tidligere i år. Foto: Elaine Thompson / AP Photo / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- De brutale faktaene skal fram. Ethiopian Airlines etterstreber visjonen om utvidelse, vekst og lønnsomhet på bekostning av sikkerheten, skriver varsler og tidligere sjefingeniør i flyselskapet, Yonas Yeshanew, ifølge nyhetsbyrået AP.

I sin rapport kommer han nå med rystende opplysninger om hva som skal ha skjedd i etterkant av Boeing 737 Max-styrten tidligere i år. Ifølge Yeshanew ble serviceloggen for flyet endret dagen etter styrten. En endring han omtaler som en del av et korrupsjonsmønster internt i selskapet.

Yeshanew sa selv opp sin jobb hos Ethiopian Airlines i sommer, og søkte asyl i USA. Dette etter å ha rettet hard kritikk mot det statseide flyselskapet og deres praksis.

Flere hundre døde

Selskapets vedlikeholdspraksis er noe av det som har fått gjennomgå, under Yeshanews kritikk. Også tre andre tidligere ansatte har hevet stemmen for å få fram det de mener er sterkt kritikkverdige forhold.

Det antas at det var anti-steile-systemet på Boeing 737 Max som var årsaken til to flystyrter - begge med den nye flytypen Boeing 737 Max 8. I Lion Air-styrten i Indonesia i fjor mistet 189 mennesker livet. Drøye fire måneder seinere, kom meldingene om Ethiopian Airlines-ulykken utenfor Addis Abeba, hvor 157 omkom.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer