NYE FUNN: Engelske forskere skal ha funnet «kreftgenet». Håpet er nå at det skal utvikles en ny motgift som kan hindre spredning av flere ulike kreftformer. Foto: The National Institute for Medical ResearchVis mer

Engelske forskere har funnet «kreftgenet»

Nå blir utfordringen å finne en «one-size-fits-all»-kur som hindrer genet i å spre seg.

(Dagbladet): Engelske forskere skal ha funnet genet som gjør at kreft sprer seg. Dette gir håp om at man nå skal finne en motgift som kan stoppe spredning av kreft til andre steder i kroppen, skriver University of Eeast Anglia (UEA) på sin hjemmeside.

- Et gjennombrudd Det er tidsskriftet Oncogene som publiserer oppdagelsen i dag, og funnet karakteriseres som et gjennombrudd i forståelsen
av hvordan kreft sprer seg.

Håpet er at forskningen vil føre til nye medikamenter som kan stanse det kritiske senstadiet av sykdommen, når kreftceller sprer seg til andre vitale deler av kroppen.

Vil hindre spredning Genet, kjent som WWP2, er et såkalt enzym-bindemiddel som er funnet inne i kreftceller. Det angriper og bryter ned det som vanligvis  hindrer kreftceller i kroppen å spre seg.

Forskerne ved UEA har funnet ut at ved å blokkere WWP2, så kan kreftceller forbli «sovende». Klarer man å finne et medikament som kan deaktivere WWP2, er håpet at konvensjonell terapi og kirurgi kan brukes på primærsvulstene, mens medikamentet kan hindre kreftceller å spre seg til andre steder i kroppen.

- Må utvikle ny medisin Artikkelforfatter Andrew Chantry ved UEAs biologiske forskningssenter, håper oppdagelsen vil føre til at det utvikles en ny generasjon av motgift det neste tiåret, som kan brukes til å stoppe den aggressive spredningen  av de fleste former for kreft, inkludert bryst, hjerne- og hudkreft.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Senstadiet av kreft innebærer en prosess som kalles metastasering, en kritisk fase i utviklingen av sykdommen som i dag ikke kan behandles eller forebygges, sier Dr Chantry.

- Utfordringen nå er å identifisere et potent legemiddel som vil komme innenfor kreftcellene og ødelegge aktiviteten til «kreftgenet». Dette er en vanskelig, sier han.

Forskningen ved UEA er finansiert av den britiske veldedighetsorganiisasjonen Association of International Cancer Research (AICR), med støtte fra Big C Charity og British Skin Foundation.

- Spennende oppdagelse Mark Matfield, vitenskapelig koordinator i AICR,  sier:

- Dette er ny spennende oppdagelse, og et perfekt eksempel på hvordan grunnleggende forskning på kreft kan åpne muligheter for  for å finne nye og bedre behandlingsformer for kreft.

Det første funnet ble gjort mens forskerne studerte en gruppe av naturlige kreftceller kalt «Smads».

- Stort potensial Surinder Soond, som ledet det eksperimentelle arbeidet i laboratoriet, sier:

- Dette er en ny og spennende tilnærming til behandling av kreft og spredning av svulster. Oppdagelsen har et stort potensial.

De fleste dødsfall som følge av kreft, skyldes spredning fra det opprinnelige kreftområdet til andre vev og organer i kroppen.

- At spredningen stanses, vil ikke fjerne krefte, men det kan sørge for at den kan behandles med konvensjonell behandling og kirurgi uten risiko for sykdommen tar tak andre steder, ifølge forskerne.