England-Norge: 4-1

HAUGESUND (Dagbladet): Norsk filmbransje trenger en Drillo: I hvert fall er Norges filmlag regelrett danket ut av det engelske her i Haugesund. Alle klapper, ler og gråter av de nye engelske filmene. De norske er i beste fall gjenstand for det man kan kalle debatt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går disket britene opp med «I blanke messingen» og «Shooting Fish»: Begge såkalte «feel good»-filmer, en betegnelse som er ment å skulle beskrive den sinnstilstand de setter publikum i.

- Mitt mål er at folk skal ha det morsomt når de ser filmene mine. Hvis de kommer ut av salen og lurer på om de har lært noe, anser jeg det som et nederlag, sier Stefan Schwartz - mannen bak «Shooting Fish».

Viktig latter

- Jeg vil bli underholdt når jeg går på kino. Det er latteren som holder oss levende, det går an å le av de forferdeligste ting, sier Peter Cattaneo - som har regissert «I blanke messingen».

Den handler om arbeidsløse stålarbeidere i Sheffield, som mister det siste de har av selvfølelse når en gruppe veltrente mannestrippere kommer til byen og fyller salen med ellevill begeistring, fra stålarbeiderkonene. I et siste desperat forsøk på å tjene noen grunker, danner de sitt eget, ikke fullt så veltrente, strippekompani.

Trampeklapp

Det var spontan trampeklapp i kinosalen da «I blanke messingen» ble vist i Haugesund i går - i slående kontrast til en norsk premiere tidligere i uka, der filmens markedsførere selv måtte dra i gang applausen.

Andre filmer på britenes vinnerlag er den sterkt tåreframkallende «Blås i det» og «Mrs. Brown», fortellingen om den sorgtyngede dronning Victoria og hennes hestepasser John Brown.

Blant fire norske helaftens kinofilmer, er det bare «Halvveis til Haugesund» som har satt Dagbladet i en tilnærmet «feel good»-tilstand.

Både Stefan Schwartz og Peter Cattaneo forklarer den engelske filmoffensiven som et resultat av suksessen med filmer som «Fire bryllup og én gravferd» og «Trainspotting». Den har gjort det lettere å få investorer til filmproduksjon.

- Før var det oftest TV-selskaper som finansierte britiske kinofilmer. De måtte alltid forsvare sitt image ved å lage filmer som hadde en «mening». Nå er det heldigvis mulig å lage filmer der underholdningsverdien kommer i første rekke, sier Schwartz.

BLINKSKUDD: Stefan Schwartz har regissert «Shooting Fish», en film som allerede er et overskuddsforetak før den er satt opp på kino noen steder. Den er nemlig allerede solgt verden over.