STENGER SOSIALE MEDIER-KONTOER: Pubkjeden Wetherspoon gir seg på sosiale medier.
STENGER SOSIALE MEDIER-KONTOER: Pubkjeden Wetherspoon gir seg på sosiale medier.Vis mer

Englands største pubkjede slutter på sosiale medier

Nettroll er grunnen, opplyser pubgiganten.

Englands største pubkjede JD Wetherspoon består av omtrent 900 puber. Mandag annonserte selskapet at de stenger ned alle sine kontoer på sosiale medier. Grunnen er det de omtaler som «trolling» mot politikere og etniske minoriteter.

Alle kontoene på Facebook, Instagram og Twitter stenger ned med umiddelbar virkning, ifølge Wetherspoon selv.

En talsperson for kjeden sier til Sky News at de ikke liker hvordan debatten på sosiale medier foregår.

– Vi har merket at mange parlamentsmedlemmer blir trollet med, og noen får stygge kommentarer mot seg. Selskapet liker ikke hva som skjer, vi liker ikke det generelle klimaet på sosiale medier, sier den ikke navngitte talspersonen til Sky News.

Han forteller videre at avgjørelsen ikke er knyttet til en spesiell hendelse, og understreker at ingen av Wetherspoons egne kontoer på sosiale medier har vært involvert i såkalt trolling.

Selskapets ledere har vært involvert i beslutningen, og ikke alle var enige om avgjørelsen. Blant annet ga styremedlem Tim Martin uttrykk for at forslaget var en dårlig idé.

– Vi går imot det faktum at disse plattformene er en vital del av suksessfulle firmaer, sa han ifølge Sky News.

Nyheten har blitt omtalt av flere britiske medier, men ifølge Independent er det uklart hvorfor pubgiganten faktisk valgte å avslutte sin aktivitet på sosiale medier.

Avisa skriver at puben ikke var særlig aktiv på blant annet Twitter før avgjørelsen kom, og at det selvfølgelig handler om publisitet.

– Det er ikke tvil om at Wetherspoons avgjørelse vil bli mye mer snakket om enn andre puber i dag, og andre dager, skriver de.

Wetherspoon har mer enn 44.000 følgere på Twitter, og mer enn 100.000 følgere på Facebook.