ENIGE: I morgen presenteres Nasjonal transportplan. Ifølge TV 2 har regjeringen inngått en avtale om å satse på tog. Dette bildet ble tatt under en pressekonferanse i forbindelse med statsbudsjettet for 2017. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
ENIGE: I morgen presenteres Nasjonal transportplan. Ifølge TV 2 har regjeringen inngått en avtale om å satse på tog. Dette bildet ble tatt under en pressekonferanse i forbindelse med statsbudsjettet for 2017. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpixVis mer

Nasjonal transportplan presenteres i morgen

Enige om storsatsing på tog

Setter av 15 milliarder kroner til ny Oslotunnel for jernbanen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringen og støttepartiene er enige om en storsatsing på tog i avtalen om ny Nasjonal transportplan.

De fire partiene – Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti – setter av 15 milliarder kroner i planperioden til ny Oslotunnel for jernbanen, etter det TV 2 erfarer.

Når den nye tunnelen er ferdig, skal også hele Intercity-triangelet på Østlandet være klart.

Grønt lys

De borgerlige partiene gir også grønt lys for bygging av dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet helt til Lillehammer, Halden og Skien. Prislappen for dette er 52 milliarder kroner.

Partiene er kommet til enighet om Nasjonal transportplan (NTP), som ifølge TV 2 har en totalramme på nesten 929 milliarder kroner for de neste tolv årene. Regjeringen skal torsdag orientere om arbeidet med transportplanen.

Oslotunnelen er avgjørende for å kunne øke togtrafikken inn til Oslo, ifølge jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Fullt i Oslotunnelen

– Det er fullt og mer enn fullt i Oslotunnelen når vi setter på den trafikken som kommer som en følge av to tog i timen i Intercity-området. Og med det lokaltogtilbudet vi har nå, er det absolutt fullt, da blir det større sårbarhet for forsinkelser, sier hun.

Det blir også bygging av Ringeriksbanen, som etter det TV 2 erfarer vil starte i 2021 eller 2022. Prislappen er på om lag 20 milliarder.

De fire partiene er dessuten enige om å sette av 1,5 milliarder kroner til å starte planleggingen av en sammenkobling mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen.

(NTB)